NYXbroker
نیکس فارکس

شاخص جریان پول

شاخص جریان نقدی چیست؟ هدف اصلی از جریان نقدینگی

شاخص جریان پول (Money Flow Index) نوعی نوسان ساز به شمار می رود. این نوسان ساز از اطلاعات قیمت و حجم برای تشخیص سیگنال های فراتر از مرز خرید یا فروش بیش از حد در یک دارایی بهره می گیرد. علاوه بر این، می تواند واگرایی هایی که هشدار دهنده تغییر روند هستند را تشخیص دهد. نوسانگر بین 0 تا 100 حرکت می کند.
آیا می دانید اندیکاتور شاخص جریان نقدی چیست؟ تجزیه و تحلیل شاخص جریان چگونه است؟ هدف نقدینگی چیست؟ شاخص نقدی مثبت به چه معناست؟
شاخص جریان پول در مقایسه با قیمت فقط اطلاعات حجم و قیمت را در خود جای می‌ دهد. بنابراین برخی از تحلیلگران MFI را یک RSI حجمی و وزنی می نامند.
یکی از راه های اصلی استفاده از شاخص جریان پول زمانی است که واگرایی وجود دارد . واگرایی به زمانی اشاره دارد که نوسان ساز شاخص روند پول در جهتی مخالف جهت قیمت حرکت می کند. این سیگنالی از یک معکوس بالقوه در روند قیمت غالب است. در ادامه مقاله با اندیکاتور شاخص جریان نقدی و تجزیه و تحلیل آن بیشتر آشنا می شوید.
خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را در رابطه با مقاله برای ما ارسال کنید. همچنین در صورت وجود هرگونه سوالی در این زمینه می توانید با مشاورین نیکس تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب

جریان نقدی چگونه کار می کند؟

شاخص جریان نقدی چیست؟

نسبت های شاخص جریان نقدی چیست؟

تجزیه و تحلیل جریان نقدی چیست؟

هدف اصلی از جریان نقدینگی چیست؟

جریان نقدی مثبت به چه معناست؟

جریان های نقدی چه چیزی را نشان می دهند؟

جریان نقدی چگونه کار می کند؟

 شاخص جریان پول بسیار بالا که شروع به کاهش به زیر 80 می کند، در حالی که اوراق بهادار اساسی به صعود خود ادامه می دهد، سیگنال برگشت قیمت به سمت نزول است. برعکس آن، یک مقدار بسیار پایین MFI که به بالای سطح 20 صعود می کند، در حالی که اوراق بهادار زیربنایی همچنان به فروش خود ادامه می دهد، سیگنال معکوس قیمت به سمت صعود است. معامله گران همچنین با استفاده از امواج چندگانه در قیمت و MFI مراقب واگرایی های بزرگتر هستند. به عنوان مثال، یک دارایی و سهم در 10 دلار به میزان اوج خود میرسد، اما بعد از آن به 8 دلار سقوط می کند و سپس تا 12 دلار افزایش پیدا می‌کند. این قیمت دو بار پیاپی به 10 و 12 دلار رسیده است. اگر شاخص جریان پول در زمانی که قیمت به 12 دلار می‌رسد، پایین‌ تر را افزایش دهد، این اندیکاتور بالا بودن جدید را تأیید نمی‌کند. این می تواند کاهش قیمت را پیش بینی کند. سطوح خرید و فروش بیش از حد، نشانگر فرصت های معاملاتی احتمالی آینده هستند. حرکت های زیر 10 و بالای 90 کمیاب و نادر هستند و به ندرت رخ می دهند. معامله گران مراقب هستند که MFI به بالای 10 برای علامت دادن به یک معامله طولانی و پایین آمدن به زیر 90 برای علامت دادن به یک معامله کوتاه بازگردد.

سایر حرکت‌های خارج از محدوده خرید یا فروش بیش از حد نیز می‌تواند مفید باشد. یک رالی کوتاه مدت می تواند شاخص جریان پول را به 70 یا 80 برساند، اما زمانی که به پایین تر از آن بازگردد، می تواند زمان ورود به یک معامله کوتاه مدت برای آماده شدن برای یک افت دیگر باشد.

نکته حائز اهمیت این است که اندیکاتور MFI و اندیکاتور RSI بسیار نزدیک و شبیه به هم هستند. تفاوت اصلی در این دو اندیکاتور این است که MFI حجم را نیز در خود جای می دهد، در حالی که RSI اینطور نیست. طرفداران تجزیه و تحلیل حجم بر این باورند که MFI ارائه دهنده سیگنال ها است و درمورد برگشت‌ های احتمالی، سریع و به‌ موقع‌ تر از RSI هشدار می‌ دهد.

 

شاخص جریان نقدی چیست؟

جریان نقدی نشان دهنده مقدار جریان درآمدی است که به حساب نقدی واحد تجاری اضافه شده است. تجزیه و تحلیل شاخص جریان نقدی قدرت مالی کسب و کار را تعیین می کند و نیروی محرکه عملیات شرکت است. شاخص جریان پول به وسیله فعالیت های تامین مالی و سرمایه گذاری و عملیاتی هدایت می شود. صورت جریان نقدی یک شرکت شامل تمام اطلاعات وجه نقد استفاده شده و تولید شده توسط یک شرکت در هر زمان معین است. ویژگی‌های جریان نقدی مختص پروژه‌ها و کسب‌وکارها در کل است و نشان‌دهنده رونق هر شرکت است.

شاخص جریان‌ پول یک شرکت را می‌توان با ارقامی که در صورت جریان‌ های نقدی آن ظاهر می‌شود، آشکار کرد ، که نشان می‌دهد یک شرکت چگونه پول خود را خرج می‌کند (جریان‌ های نقدی خروجی) و شرکت پول خود را از کجا دریافت می‌کند (جریان‌ های نقدی ورودی).

نسبت های شاخص جریان نقدی چیست؟

نسبت های جریان نقدی، مقایسه جریان‌های نقدی شرکت با سایر جنبه‌ های صورت‌های مالی شرکت است. این نسبت های جریان نقدی بینشی از عملکرد کلی شرکت ارائه می دهد. وقتی یک شرکت نسبت جریان نقدی بالاتری دارد، به این معنی است که درآمد ها شتاب می گیرد و واحد تجاری می تواند صورت حساب های خود را پرداخت کند. همچنین در زمان معین می تواند افت عملکرد را بهتر تحمل کند. با کمک این نسبت ها می توان دوام، تامین کننده نقدینگی و توان پرداخت بدهی شرکت مورد نظر را ارزیابی کرد. نسبت های شاخص جریان پول به ارزیابی بهتر صورت های مالی شرکت کمک می کند. نسبت پوشش جریان نقدی، نسبت پوشش بدهی جاری و نسبت قیمت به جریان نقدی، چند نمونه از شاخص های نسبت جریان نقدی به حساب می آیند.

تجزیه و تحلیل جریان نقدی چیست؟

جریان نقدی هر شرکت نشاندهنده عددی است تعریف که در صورت جریان نقدی تحت عنوان وجه نقد خالص ارائه شده توسط فعالیت های عملیاتی ظاهر می شود . اما هیچ تعریف پذیرفته شده واحد جهانی برای آن لحاظ نشده است. به عنوان مثال، بسیاری از متخصصان مالی، شاخص جریان پول یک شرکت را مجموع درآمد خالص، استهلاک آن (هزینه های غیر نقدی در صورت سود و زیان) می دانند. در حالی که اغلب به جریان نقدی عملیاتی خالص نزدیک می شود، این میانبر می تواند نادرست باشد و سرمایه گذاران باید از رقم خالص جریان نقد عملیاتی استفاده کنند. اگر تجزیه و تحلیل شاخص جریان نقدی شما نشان می‌دهد که پول نقد شما کم است و نمی‌توانید پرداخت‌ های خود را انجام دهید، می‌توانید با تأمین مالی، کاهش هزینه‌ها یا تلاش برای افزایش درآمد، خود را با شرایط وفق دهید. به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل شاخص جریان نقدی مهم است.

هدف اصلی از جریان نقدینگی چیست؟

شاخص جریان پول شاخصی است که با استفاده از داده های قیمت و حجم، سیگنال های بیش از حد خرید یا فروش بیش از حد تولید می کند. جریان نقدی شاخص مهم ارزیابی برای سرمایه گذاران می باشد. تمام ویژگی‌های مثبت نقدینگی تولید شده داخلی از عملیات شرکت را در بر می‌گیرد و استفاده از پول نقد را برای مخارج سرمایه نظارت می کند. درمورد هدف نقدینگی می توان گفت که صورت جریان نقدی اندازه‌گیری می‌کند که یک شرکت تا چه اندازه موقعیت نقدی خود را مدیریت می‌کند، به این معنی که شرکت چقدر پول نقد تولید می‌کند تا تعهدات بدهی خود را پرداخت کند و هزینه‌های عملیاتی خود را تامین کند. به عنوان یکی از سه صورت های مالی اصلی، جریان نقدی مکمل ترازنامه و صورت سود و زیان است.

جریان های نقدی برای پرداخت بدهی ضروری هستند زیرا سوابق گذشته و پیش بینی های آینده از عملکرد شرکت را نشان می دهند. شاخص جریان پول یک عنصر حیاتی برای بقای هر شرکتی است زیرا به مقدار زیادی پول نقد به عنوان بیمه برای پرداخت به موقع بستانکاران، کارکنان و سایر هزینه ها نیاز دارد. صورت های جریان نقدی به تحلیلگران کمک می کند تا وضعیت مالی شرکت را بررسی کنند. یک کسب و کار می تواند به دلیل پرداخت های غیر نقدی یا اعتبارات پررونق به نظر برسد، اما در واقعیت، ممکن است بر اساس جریان نقدی ورودی، به ورشکستگی نزدیک شود. داشتن پول نقد کافی به شرکت کمک می‌کند تا در پروژه‌های بهتر سرمایه‌گذاری کند تا درآمد بیشتری ایجاد کند. مهم ترین هدف نقدینگی همین است.

جریان نقدی مثبت به چه معناست؟

شاخص جریان پول مثبت یا شاخص نقدی مثبت زمانی است که جریان ورودی بیشتر از جریان خروجی می باشد. وضعیت شاخص نقدی مثبت نشان می دهد که دارایی‌های نقدی شرکت در حال افزایش است و آن را قادر می‌سازد تا تعهدات را پوشش دهد، در کسب‌ و کار خود سرمایه‌ گذاری مجدد کند، پول را به سهامداران برگرداند، هزینه‌ها را پرداخت کند و در برابر چالش‌های مالی آتی حائلی ایجاد کند. شرکت هایی که انعطاف پذیری مالی قوی دارند، قادرند تا از سرمایه گذاری های سودآور بهره گیری کنند. آنها همچنین با اجتناب از هزینه های ناشی از مشکلات مالی ، در شرایط رکود بهتر عمل می کنند. 

تجزیه و تحلیل شاخص جریان نقدی یا شاخص جریان پول با استفاده از صورت جریان نقدی ، یک صورت مالی استاندارد که منابع شرکت و استفاده از وجه نقد را در یک دوره زمانی مشخص گزارش می کند، قابل انجام است. مدیریت شرکت، تحلیلگران و سرمایه گذاران می توانند از آن برای تعیین اینکه یک شرکت چقدر می تواند برای پرداخت بدهی ها و مدیریت هزینه های عملیاتی خود پول نقد کسب کند، استفاده کنند.

علاوه بر شاخص نقدی مثبت، جریان نقدی زمانی می تواند منفی باشد که جریان خروجی بیشتر از جریان ورودی شرکت است.

جریان های نقدی چه چیزی را نشان می دهند؟

اصطلاح جریان نقدی به مقدار خالص وجه نقد و معادل های نقدی که در داخل و خارج از یک شرکت منتقل می شود اشاره دارد. وجه نقد دریافتی نشان دهنده جریان ورودی است، در حالی که پول خرج شده نشان دهنده جریان خروجی است.

شاخص جریان پول عملیاتی از عملیات عادی یک کسب و کار، از جمله پول دریافت شده از فروش و پولی که برای بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) خرج می شود ، همراه با سایر هزینه های عملیاتی مانند سربار و حقوق ایجاد می شود.

جریان های نقدی حاصل از سرمایه گذاری ها شامل پولی است که برای خرید اوراق بهادار به عنوان سرمایه گذاری مانند سهام یا اوراق قرضه در شرکت های دیگر یا در خزانه نگهداری می شود. جریان های ورودی از طریق بهره و سود سهام پرداخت شده در این دارایی ها ایجاد می شود.

شاخص جریان پول حاصل از تامین مالی نیز هزینه های افزایش سرمایه هستند، مانند سهام یا اوراق قرضه ای که یک شرکت منتشر می کند یا وام هایی که می گیرد.

سخن پایانی

شاخص جریان پول نشاندهنده وضعیت ورود و خروج نقدینگی به بازار می باشد. هنگامی که سرمایه گذاری خاصی مد نظر معامله گران قرار می گیرد، به مرور زمان نقدینگی در بازار افزایش می یابد. موازی با این افزایش نقدینگی، سطح قیمت ها نیز افزایش می یابد. به عکس زمانی که نقدینگی بازار کاهش پیدا کند، قیمت ها نیز به مرور زمان کاهش می یابند. در این بین شاخص جریان پول (MFI) به عنوان نوعی نوسان ساز  از داده های حجم و قیمت در جهت شناسایی سیگنال های ذکر شده بهره می گیرد. 

ما در این مقاله به توضیح شاخص جریان نقدی و هدف اصلی جریان نقدینگی پرداختیم. همچنین اطلاعاتی در رابطه به اندیکاتور شاخص جریان نقدی و شاخص جریان پول به شما ارائه دادیم. این اطلاعات می تواند درک شما را نسبت به مفهوم نقدینگی و هدف اصلی این جریان بهبود بخشد.

نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را در رابطه با موضوع این مقاله برای ما ارسال کنید. در صورت وجود هرگونه سوالی در این زمینه می توانید با مشاورین بروکر نیکس تماس حاصل نمایید و پاسخ خود را بیابید.

نمایش نظرات (1)
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications