NYXbroker
نیکس فارکس

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟

آینم های معاملاتی متنوع در بازار فارکس وجود دارد

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ برای کسانی که با بازار مالی و جهانی فارکس آشنا نیستند، این سوال از اولین پرسش هایی است که برایشان مطرح می شود. اگر شما یک معامله گر حرفه ای هستید و یا حداقل سابقه فعالیت در فارکس را دارید، احتمالا می دانید چه چیزهایی در فارکس معامله می شود و پر معامله ترین آیتم های فارکس چه کالاهایی هستند. اما اگر در بازار فارکس تازه کار هستید و یا به طور دقیق نمی دانید که چه چیزهایی در فارکس معامله می شود، این مقاله را تا انتها بخوانید. این مقاله به قصد معرفی کالاهای معاملاتی و ارائه دید بهتر از بازار فارکس برای شما همراهان همیشگی بروکر نیکس تدوین شده است.

فارکس که خلاصه شده‌ی دو کلمه Foreign Exchange بوده، به معنای معامله‌ی ارز است. اما به راستی تنها ارز، در بازار فارکس معامله می­گردد؟

اگر بخواهیم به طور کوتاه به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم خیر تنها ارز در بازار مالی فارکس معامله نمی ­شود. و ما می خواهیم در این مقاله جواب این سوال که در بازار فارکس چه چیزی معامله می شود؟ را کامل پاسخ دهیم .
اما پیش از اینکه با اقلام دیگری که در فارکس معامله می­ شوند آشنا شویم خوب است کمی در رابطه با تاریخچه فارکس صحبت کنیم.

بازار فارکس از سال 1971 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تا کنون تغییرات بسیاری در آن صورت گرفته است. در سال 1944 بانک مرکزی ایلات متحده آمریکا، طلا را به عنوان پشتوانه ای برای دلار اعلام کرد. سال 1971 پشتوانه طلا برای دلار برداشته و از آن پس قیمت دلار متغیر گشت. همین مسئله سبب شد تا دولت مجبور شود برای افرادی که قصد خرید و یا فروش دلار را دارند، قیمت تعیین کرده و نرخ دلار را نسبت به ارزهای دیگر بسنجد. شروع این روش برای معامله دلار زیر بنای تشکیل فارکس است.

فارکس با معامله ارز کار خود را شروع کرد و پس از گذشت سالیان، اقلام معاملاتی دیگری نیز به این بازار جهانی اضافه شدند.

فهرست مطالب

آیتم معاملاتی - جفت ارزها

آیتم معاملاتی -شاخص ها

آیتم معاملاتی - نفت

آیتم معاملاتی - طلا

بیشترین آیتم معاملاتی در فارکس

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ ( جفت ارزها )

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ در پاسخ به این سوال بسیاری به ارزهای ماژور و مینور اشاره می کنند.برای توضیح ماژور و مینور در فارکس، ابتدا باید با مفهوم جفت ارزها آشنا شویم.ترکیب دو کلمه Foreign و Exchange سبب تشکیل کلمه فارکس Forex شده است . همانطور که از نام کلمه فارکس نیز مشخص است، اصلی ترین کالای معاملاتی در این بازار جهانی ارزها هستند. معاملات ارزی در بازار فارکس به صورت جفت ارز صورت می گیرد؛ یعنی برای خرید یک ارز در فارکس باید در مقابل ارز دیگری را بفروشید. برای مثال یکی از رایج ترین جفت ارزهای معاملاتی در معاملات ارزی، جفت ارز EUR/USD است. برای خرید هر ارز دیگری در فارکس نیز باید آن را به صورت جفت ارز و در مقابل یک ارز دیگر خریداری کرد. ارزش ارزها در هر جفت ارز، به صورت نسبت ارز اول به ارز دوم محاسبه می گردد. برای مثال نرخ جفت ارز EUR/USD برابر 1.2 است یعنی شما به ازای هر یورو 1.2 دلار دریافت می کنید. در جفت ارزها در بیشتر مواقع ارزی که دارای ارزش بیشتری است به عنوان ارز پایه و سمت چپ نوشته می شود. جفت ارزها به سه دسته ارزهای ماژور و مینور و اگزوتیک تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

جفت ارز اصلی (ماژور )

ارزهای اصلی یا ماژور (Major)، بیشترین ارزهایی هستند که در بازار فارکس معامله می شوند. تقریبا 80% معاملات ارزی در فارکس، بر پایه ارزهای ماژور یا اصلی صورت می گیرند. ارزهای ماژور شامل ارزهای USD ، EUR ، JPY ، GBP و CHF هستند. همانطور که احتمالا حدس زده اید، ارزهای ماژور، ارزهای رایج کشورهای توسعه یافته آمریکایی و اروپایی و آسیایی هستند.
علاوه بر ارزهای ماژور یا اصلی، در معاملات فارکس جفت ارزهای اصلی نیز وجود دارند. به جفت ارزهایی که یکی از آن دلار آمریکا (USD) باشد، جفت ارز ماژور یا اصلی هستند. برای مثال تمام جفت ارزهای EUR/USD، GBP/USD، USD/JPY و… جفت ارز اصلی محسوب می شوند. همانطور که می بینید دلار در جفت ارزهایی که ارز کم ارزش تر است، به عنوان ارز دوم و در جفت ارزهایی که ارز با ارزش تری است، به عنوان ارز پایه نوشته شده است.

جفت ارز فرعی (مینور)

در مقابل جفت ارز ماژور یا اصلی، جفت ارز فرعی یا مینور (Minor) قرار می گیرد. وقتی هیچ یک از دو ارز یک جفت ارز دلار آمریکا نباشد، به آن جفت ارز مینور می گویند. جفت ارزهای EUR/CHF، EUR/GBP، EUR/CAD و… برخی از جفت ارزهای مینور هستند که به آن ها جفت ارز کراس نیز می گویند. توجه کنید جفت ارزهای مینور، ارزهای رایج کشورهای توسعه یافته بوده و مربوط به کشورهای در حال توسعه نیست.

جفت ارز اگزوتیک

به جفت ارزهایی که یکی از آن ها ارز رایج کشورهای در حال توسعه باشد، جفت ارز اگزوتیک می گویند. به طور مثال می توان به جفت ارزهای USDZAR – USDTRY اشاره کرد .

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ ( شاخص ها )

یکی از پاسخ های سوال چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ ، شاخص های فارکس است. افراد نسبتا کمی به خرید و فروش شاخص در فارکس توجه می کنند؛ اما خوب است بدانید یکی از معاملاتی که پایداری نسبی خوبی دارد، شاخص در فارکس است.

معاملات شاخص های فارکس نسبت به دیگر کالاهای معاملاتی مدت زمان کمتری است که به بازار فارکس اضافه شده است. فرض کنید شما پیش بینی کرده اید که سهام برخی از شرکت های بزرگ دنیا همچون اپل، مایکروسافت و… رو به رشد بوده و شما قصد خرید سهام برخی از این شرکت ها را دارید.

اگر ساکن ایران باشید این کار از بازارهای مالی ایران غیر ممکن است. اگر ساکن کشورهای دیگر باشید احتمالا با سرمایه گذاری در بورس آن کشور می توانید سهام شرکت ها را معامله کنید. هر شاخص با توجه به معیارهای مختص به خود و تعریف شده برای آن شاخص، سهام چند شرکت را شامل می شود.

بنابراین سرمایه گذاری بر روی ارزش اسمی شاخص ها که امکان معامله آن ها وجود دارد، کار عاقلانه و با ریسک پایین تری به نظر می رسد. با خرید فروش سهام در بورس بسیاری از مزایای معاملات فارکس همچون کارمزد کمتر، استفاده از اهرم ها و… را از دست می دهید. بنابراین خرید و فروش شاخص های فارکس کار معقول تری به نظر می رسد. در ادامه به معرفی شاخص های مهم جهانی که در فارکس می توانید آن ها را به راحتی معامله کنید، می پردازیم.

داوجونز چیست؟

شاخص داوجونز در دسته اولین شاخص های ابداع شده در بازار بورس ایالات متحده آمریکا است. امروزه می توان شاخص داوجونز در فارکس نیز خرید و فروش کرد. حال سوال اینجاست که شاخص داوجونز چیست و سهام چه شرکت هایی را شامل می شود؟
داو جونز سهام 30 شرکت آمریکایی که در زمینه های ارائه کالا، خدمات، بهداشت، صنایع، نفت، گاز و… فعالیت می کنند را ارائه می دهد. معیاری که شاخص داوجونز برای انتخاب شرکت ها در نظر می گیرد، ارزش یک سهم هر شرکت است.
به بیان بهتر داوجونز 30 شرکتی که ارزش هر سهم آن ها نه خیلی بالا و نه خیلی کم باشد را انتخاب کرده و در شاخص خود قرار می دهد. شاخص داوجونز در فارکس نیز وجود داشته و شما می توانید نمودار شاخص فارکس داوجونز در متاتریدر را بررسی کرده و در صورت تمایل ارزش اسمی سهام داوجونز را خریداری کنید. بنابراین یکی دیگر از پاسخ های چه چیزهایی در فارکس معامله می شود، مشخص شد.

DAX30

یکی دیگر از شاخص های اقتصادی فارکس، شاخص DAX30 است. شاخص DAX30 همانند شاخص داوجونز، سهام 30 شرکت را دربر می گیرد؛ با این تفاوت که DAX30 سهام 30 شرکت آلمانی را شامل می شود. دکس، 30 شرکتی که در سهام فرانکفورت بالاترین ارزش را دارند در نظر گرفته و بر مبنای سختگیری های آماری مداوم برای آن ها شاخص ارائه می دهد. شاخص دکس برای کشور آلمان و به طور کلی کشورهای پیشرفته اروپایی شاخص بسیار مهم و تعیین کننده ای محسوب می شود.

S&P500

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ یکی از چیزهایی که بسیار در فارکس معامله می شود و همچنین یکی از مهم ترین شاخص های آمریکا، شاخص S&P500 (Standard and Poor’s index) است. در شاخص S&P500، 500 شرکت آمریکایی که دارای بیشترین ارزش کل هستند، قرار می گیرند.
همانطور که احتمالا متوجه شده اید، معیار شاخص داوجونز برای برگزیدن شرکت های آمریکایی، دارا بودن ارزش متوسط و نه خیلی بالا یا پایین برای یک سهم هر شرکت بود. معیار نزدک شرکت های فعال و پیشتاز در تکنولوژی و در هرجای دنیا بود. معیار شاخص S&P500، ارزش کل شرکت های آمریکایی بازار بورس نیویورک است. خرید ارزش اسمی شاخص های اقتصادی در فارکس، طرفداران بسیاری داشته و از سرمایه گذاری های کم ریسک در فارکس به حساب می آید.

NASDAQ100

شاخص نزدک 100، شاخصی است که سهام شرکت های مربوط به زمینه های تکنولوژی همانند مایکروسافت، اپل و دیگر شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی و بیوتکنولوژی را شامل می شود. همانطور که از عدد 100 در آخر اسم این شاخص مشخص است، صد شرکت در شاخص نزدک 100 محاسبه می شوند.
تفاوت نزدک با شاخص داوجونز یا S&P500 این است که نزدک تنها کشورهای مستقر در ایالات متحده آمریکا را در نظر نمی گیرد. بلکه 100 شرکت پیشتاز در تکنولوژی که هر کجای دنیا باشند می توانند در شاخص نزدک 100 وارد شوند.

معاملات نفت در فارکس

معاملات نفت همیشه از پرسود ترین و پرطرفدارترین معاملات بوده است. در نتیجه دربازار بزرگ و جهانی همچون فارکس، نفت یکی از پاسخ هایی است که به سوال چه چیزهایی در فارکس معامله می شوند می توان گفت.

به علاوه معاملات نفت در رتبه های بالا از لحاظ آیتم های پرطرفدار معاملاتی قرار می گیرد. یکی از میدان های نفت خام برای معاملات نفت فارکس، معامله نفت برنت است.

نزدیک به 70% قراردادهای نفتی در جهان و معامله نفت در فارکس مربوط به معامله نفت برنت است. یکی دیگر از معیارهای معامله نفت در فارکس و جهان، WTI است. WTI به نفت استخراجی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا گفته می شود. با اینکه نفت WTI نسبت به نفت برنت ناخالصی کمتری داشته، اما به دلیل سختی در حفاری و استخراج، معامله نفت برنت در معامله لات فارکس پرطرفدارتر است.

معاملات طلا در فارکس

طلا یکی از فلزات گرانبها است، که معاملات آن از زمان های بسیار قدیم رایج بوده است. یکی از بدیهی ترین دلایلی که مردم به معاملات طلا اهمیت می دهند، قابل لمس بودن آن نسبت به مواردی همچون پول موجود در حساب های بانکی است.

یکی دیگر از پاسخ هایی که می توان به سوال چه چیزهایی در فارکس معامله می شود گفت، معامله طلا در فارکس است. همانند معامله جفت ارزها شما می توانید معامله طلا در متاتریدر را نیز انجام دهید. بدین صورت که طلا با علامت اختصاری XAU در کنار یک ارز قرار می گیرد و نشان می دهد برای خرید هر اونس طلا چه مقدار از آن ارز را باید پرداخت کنید.

یا برای فروش هر اونس طلا چه میزان از آن ارز را دریافت می کنید. برای مثال برای معامله طلا در متاترید، می توانید XAU/USD را بیابید و نرخ معامله طلا در فارکس را بدست آورید.

معاملات نقره در فارکس

نقره یکی از فلزات ارزشمند محسوب می شود که اخیرا معاملات آن در بازارهای مالی از جمله فارکس بسیار بیشتر شده است. چند سال پیش اگر در پاسخ به سوال چه چیزهایی در فارکس معامله می شوند، کالای معاملاتی همچون نقره گفته می شد، احتمالا افراد کمی سرمایه گذاری نقره را انتخاب می کردند.

اما خوب است بدانید نقره در طی چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته، و در برخی بازه های زمانی تا چند صد درصد افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت نقره بسیار ناگهانی است و تحلیل و پیش بینی برای معاملات نقره تا حدی دشوار است. جالب است بدانید در نمودارهایی که رشد قیمت طلا و نقره در کنار هم نمایش داده شده گاهی نقره چندين برابر رشد بیشتری نسبت به طلا داشته است.

در نتیجه معامله طلا در فارکس می تواند خیلی سودآور باشد اما خوب است از پتانسیل دیگر فلزات گرانبها و موجود در بازار فارکس همچون نقره نیز غافل نشوید.

ایتم های معاملاتی در بازار فارکس

بیشترین آیتم معاملاتی در فارکس

بیشترین آیتمی که روزانه در فارکس معامله می شود، انواع جفت ارزها و به طور کلی ارز است. اینکه ارز بیشترین آیتم معاملاتی در فارکس است اصلا دلیلی بر اینکه دیگر آیتم ها معاملاتی فارکس برای سرمایه گذاری مناسب نیستند، نمی شود.

انتخاب اینکه بر روی چه کالای معاملاتی سرمایه گذاری کنید، پس دانستن دقیق اینکه چه چیزهایی در فارکس معامله می شود، به استراتژی های شما باز می گردد. کوتاه مدت یا بلند مدت بودن بازه زمانی برای سرمایه گذاری، میزان ریسکی که می خواهید بپذیرید و صدها عامل دیگر برای روی انتخاب آیتم های معاملاتی در معاملات فارکس تاثیر می گذارند. در نتیجه تنها با این استدلال که ارزها بیشترین آیتم های معاملاتی در فارکس هستند، سرمایه گذاری بر روی ارزها را انتخاب نکرده و امکان سود بردن از دیگر کالاهای معاملاتی را نیز از دست ندهید.

سخن پایانی

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود؟ قطعا به این سوال به طور جامع در این مقاله پاسخ گفته شد. به علاوه موارد دیگری همچون شاخص های فارکس، شاخص داوجونز در فارکس، شاخص های اقتصادی فارکس، معاملات نفت در فارکس، معاملات طلا در فارکس و بسیاری دیگر از مباحث مهم و مربوط به پرسش چه چیزهایی در فارکس معامله می شود بررسی شد.

شاید بسیاری از موارد همچون معامله ارزش اسمی شاخص ها در فارکس برای شما تازه بوده و قبل از این مقاله از وجود شاخص در فارکس اطلاع نداشته اید.
در هر صورت برای اینکه بدانید چه چیزهایی در فارکس معامله می شود و با دید بازتری معامله کنید، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود. و همانند همیشه در پایان این مقاله نیز اشاره می کنیم؛ بروکر نیکس با گروه متخصصین مشاور خود، 24 ساعت شبانه روز و هر روز هفته در خدمت رسانی به شما کاربران گرامی آماده است.

نمایش نظرات (1)
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications