NYXbroker
نیکس فارکس

اصطلاحات کاربردی بازار فارکس

اصطلاخات زیادی در بازار فارکس کاربرد دارد که بررسی آنها می پردازیم

اصطلاحات فارکس چیست؟بسیار پیش می‌­آید که افراد به دلیل اطلاع نداشتن از اصطلاحات بازار فارکس از فعالیت در این بازار خودداری می­کنند. ترس از شکست در بازار فارکس به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از اصطلاحات فارکس، مسئله­‌ای است که برای کاربران بسیاری پیش می‌­آید و البته ترس به جایی نیز است. پیش از شروع فعالیت در هر زمینه­‌ای برای جلوگیری از شکست و سرعت بخشیدن به پیروزی باید با در گام اول با اصطلاحات اولیه فارکس و اصطلاحات فاندامنتال فارکس و بعد نیز در زمینه های تخصصی تر از جمله اصطلاحات فارکس فکتوری و اصطلاحات فارکس مارجین آشنا شد.
انواع بازارهای مالی که فارکس یکی از آن­ها است، پر از اصطلاحاتی است که دانستن آن­ها برای فعالیت در این بازارها نه تنها مهم بلکه ضروری است.
برای مثال وب سایت فارکس فکتوری از جمله وب سایتهای مهم می باشد لذا لازم است که با اصطلاحات فارکس فکتوری آشنا بشیم تا فادر باشیم از امکانات این وبسایت استفاده نماییم.
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلیل آشنا نبودن با اصطلاحات فارکس، فعالیت خود را در این بازار آغاز نکرده­‌اید و یا علاقمند به یادگیری هرچه بیشتر بازارفارکس هستید، این مقاله مناسب شماست. در این مقاله تمام تلاش ما بر توضیح به ترتیب و با اولویت بندی اصطلاحات بازار فارکس، به بیانی ساده و قابل فهم برای همه بوده است.

فهرست مطالب

اصطلاحات اولیه فارکس کدام است؟

کدام یک از اصطلاحات فارکس کاربردی تر می باشند؟

اصطلاحات فارکس مارجین چیست ؟

انواع دستورات شرطی فارکس کدام است؟

اصطلاحات اولیه فارکس کدام است؟

در این بخش به برخی از اصطلاحات اولیه فارکس  اشاره می کنیم که هر معامله گری باید با آنها آشنا باشد و به گونه ای ابزار کارش می باشد.

1.بروکر فارکس

یکی از مهم­ترین اصطلاحات بازار فارکس که  بسیار نیز با آن مواجه می شوید، بروکر فارکس است. بروکر یا همان کارگزاری فارکس، بخش جدانشدنی از این بازار بوده و بدون وجود کارگزار، معامله و فعالیت در فارکس امکان پذیر نیست. وظیفه اصلی بروکر دریافت نرخ های خرید و فروش از سرمایه داران بزرگ و در اختیار قرار دادن آن­ها به کاربر است. در واقع بروکر به عنوان واسطه در بازار فارکس فعالیت می­کند.

2.تریدر

همانطور که از نام تریدر (Trader) و یا همان معامله­‌گر مشخص است، به فردی که در بازار فارکس و یا هر بازار مالی دیگر، معامله انجام دهد، تریدر می­گویند.

3.پلتفرم معاملاتی

پس از افتتاح حساب در بروکر فارکس، باید پلتفرم معاملاتی آن بروکر را بر روی سیستم خود نصب کنید. پس از آن تمام معاملات خرید فروش و بررسی بازار با استفاده از پلتفرم معاملاتی برای شما امکان پذیر خواهد بود.

افتتاح حساب و کار با پلتفرم معاملاتی خود دارای بحث مفصلی است که برای آشنایی بیشتر خوب است مقاله شروع کار با فارکس را مطالعه فرمایید.

 

4.جفت ارز چیست؟

   در بررسی اصطلاحات فارکس پیشتر از اصطلاحات فاندامنتال فارکس گفتیم در این قسمت به دلیل اهمیت جفت ارز که یکی دیگر از اصطلاحات فاندامنتال فارکس می باشد را جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم 

از دیگر اصطلاحات فارکس جفت ارز می باشد. همانطور که از نام این بازار نیز مشخص است، فارکس (Foreign Exchange) بازاری برای مبادله ارزهای خارجی است. بنابراین در فارکس ارزش هر ارز نسبت به ارز دیگری سنجیده می­شود. به بیان ساده‌­تر، جفت ارز مشخص می­کند هر ارز نسبت به ارز دیگر چه قیمتی داشته و با چه نرخی خرید و فروش می­شوند.

یکی از جفت ارزهای پر معامله در بازار فارکس جفت ارز EUR/USD است.در ذیل به انواع جفت ارز می پردازیم.

  • جفت ارز اصلی

 مورد بعدی که از اصطلاحات فارکس بررسی می کنیم جفت ارز اصلی می باشد بازار مالی فارکس شامل جفت های ارز اصلی (Major)  EUR/USD, USD/JPY, GBP/USD, USD/CHF AUD/USD است که بیش از 80% معاملات روزانه فارکس بر پایه این ارزها صورت می­گیرد. همانطور که مشخص است در تمام جفت ارزهای اصلی، دلار به عنوان یکی از ارزها وجود دارد.

  •  جفت ارز فرعی

به طور کلی جفت ارزهایی که یک سمت آن­ها دلار نباشد، جفت ارز فرعی نام دارد. معاملات جفت ارزهای فرعی به اندازه جفت ارزهای اصلی رایج نیست.

 

 کدام یک از اصطلاحات فارکس کاربردی تر می باشند؟

بعد از صحبت از اصطلاحات فاندامنتال فارکس به بررسی برخی از اصطلاحات فارکس می پردازیم که می توان آنها را در دسته بندی اصطلاحات کاربردی تر تقسیم بندی کرد از جمله این موارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

به تفاوت نرخ خرید و فروش یک کالا اسپرد (Spread) می­گویند. دقیقا همان اتفاقی که وقتی شما قصد خرید از صرافی را دارید هزینه بیشتری پرداخت، و زمانی که قصد فروش دارید، هزینه کمتری دریافت می کنید. اسپرد یکی از منابع کسب درآمد برای بروکرهای فارکس است.

به ازای هر معامله‌­ای که در فارکس صورت گیرد، کارگزار درصدی را به عنوان حق کمیسیون (Commission) برداشت می­کند.

وقتی پوزیشن معاملاتی برای 24 ساعت یا بیشتر باز بماند، میزان ثابتی به ازای هر روز، از حساب شما کسر می­‌گردد. به این میزان سوآپ (Swap) یا همان بهره بانکی می­گویند. سواپ یکی از دلایلی است که کاربران نمی­توانند یک سهام یا پوزیشن را طولانی مدت نگه­ دارند. هنگام افتتاح حساب به میزان سوآپی که بروکر از حساب شما برداشت می­کند، توجه کنید.

اهرم یک ابزار می باشد که بروکر ها در اختیار معامله گران خود قرار می دهند  و برااساس آن می توانید توان مالی خود را افزایش دهید . مثلا اگر 1000 دلار سرمایه داشته باشید اگر با لوریج 1:100 کار کنید انگار شما با سرمایه 100000می توانید معامله خود را انجام دهید.

به هر 100،000 واحد از ارز پایه لات می­گویند. در اصل لات یکی از واحدهای اندازه گیری سرمایه در بازار فارکس است.

پیپ که خلاصه شده Price Interest Point بوده کوچکترین واحد نرخ تغییرات در بازار مالی فارکس است.

اصطلاحات فارکس مارجین  چیست ؟

از دیگر اصطلاحات فارکس مفهوم مارجین  می باشد. شاید مفهوم اصطلاحات فارکس مارجین برای معامله گران تازه کار کمی ثقیل باشد. ما در اینجا سعی می کنیم آن را با بیانی ساده برای شما توضیح دهیم.

  زمانی که برای انجام معامله از اهرم استفاده شود، حسابی به نام مارجین افتتاح می شود که شما حق برداشت از آن را نداشته و تنها برای انجام معاملات می‌توانید از آن استفاده کنید. در اصل مارجین یک حساب اعتباری است که بسته به اهرمی که شما از بروکر خود دریافت می­کنید، معمولا بین 20 تا 500 برابر موجودی شما می‌باشد. از دیگر اصطلاحات فارکس مارجین می توان به مارجین کال اشاره کرد.

زمانی‌که تریدر تا حدی در معاملات خود ضرر کند که موجودی حسابش از میزان مارجین کمتر شود، از جانب بروکر اخطار دریافت می­کند. در این حالت تریدر نمی­تواند معامله جدیدی را باز کرده و تنها می تواند معاملات باز خود را ببندد و یا به حساب خود پول اضافه کند. مارجین کال نوعی اخطار از جانب بروکر برای جلوگیری از ضرر بیشتر محسوب می­گردد.

انواع دستورات شرطی فارکس کدام است؟

دستورات اجرا در آینده یا Pending Order از امکانات بسیار جذاب پلتفرم­‌های معاملاتی فارکس است. برای مثال شما قیمت ارز و یا کالای معاملاتی را پیش بینی کرده‌­اید، با استفاده از این دستورات زمانی که قیمت آن ارز به پیش بینی شما رسید خرید و یا فروش را به طور اتوماتیک توسط پلتفرم معاملاتی انجام و یا متوقف می­شود. از مهمترین دستورات شرطی 4 دستور زیر است. که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.

  • دستور شرطی Buy Limit

وقتی شما پیش بینی می­کنید قیمت خرید یک ارز از قیمت لحظه ای آن کمتر می­شود، از دستور Buy Limit برای خرید آن ارز در زمانیکه قیمت بازار به قیمت پیش بینی شده شما رسید، استفاده می­کنید.

  • دستور شرطی Sell Limit

در مقابل زماینکه پیش بینی شما افزایش قیمت است، از دستور Sell Limit برای فروش ارز شما در لحظه ای که قیمت بازار به قیمت پیش بینی شده شما رسید، استفاده می­کنید. پلتفرم معاملاتی به طور خودکار این فروش را برای شما انجام خواهد داد.

  • دستور شرطی Buy Stop

دستور Buy Stop برای زمان هایی است که احتمال افزایش نرخ خرید وجود دارد. در این حالت با استفاده از این دستور شرطی، توقف خرید را برای حساب کاربری خود در زمان پیش بینی شده اعمال می­کنید.

  • دستور شرطی Sell Stop

دستور Sell Stop در زمانهایی که احتمال کاهش نرخ فروش وجود دارد، استفاده می­شود. در این موقعیت‌­ها شما با استفاده از دستور شرطی توقف فروش، فروش را در نقطه‌­ای که نرخ فروش به حدی که به ضرر شماست رسیده است، متوقف می­کنید.

 

سخن پایانی

 اصطلاحات فارکس را در این مقاله با هم مورد بررسی قرار دادیم. البته آنچه که تقدیم حضور گرانقدرتان شد، تنها بخشی از اصطلاحات فارکس و البته رایج‌­ترین و پرکاربردترین آن­ها است. از جمله مواردی که در این مبحث به آن پرداخته شد  اصطلاحات پایه ای، اصطلاحات فارکس فکتوری و اصطلاحات فارکس مارجین  بود که مورد نیاز هر معامله گری در فارکس می باشد.

 اگر به یادگیری هرچه بیشتر این بازار و اصطلاحات فارکس  که تخصصی تر می باشند علاقمند هستید، کافی است تا در مطالب بعدی بروکر نیکس با ما همراه باشید تا بتوانید گام به گام به یک معامله­‌گر حرفه­‌ای و موفق در بازار مالی و جهانی فارکس تبدیل شوید. در صورتی هم که نیاز به گرفتن مشاوره در ارتباط با بازار فارکس دارید از طریق چت آنلاین با بروکر نیکس تماس بگیرید.

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications