NYXbroker
نیکس فارکس

رکورد شکنی S&P500 و داوجونز در ۱۵ مارس ۲۰۲۱

داوجونز و S&P500 رکورد شکستن

در پی خوش­‌بینی سرمایه­‌گذاران نسبت به روند بهبود اقتصاد و همچنین، با توجه به در پیش بودن جلسه‌­ی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در هفته­‌ی جاری و زمزمه‌­های افزایش احتمالی نرخ بهره، شاخص‌های داو جونز و S&P500 در روز دوشنبه هم رکوردشکنی کردند.

آمار رزرواسیون مسافرت­‌های تفریحی از طریق خطوط هوایی دلتا (Delta)، ساوت­‌وست (Southwest)، و جت­‌بلو (JetBlue) رو به افزایش است که نشان می­‌دهد احتمالا زیان­‌های ناشی از پاندمی کرونا‌‌ویروس برای صنعت هواپیمایی، پشت سر گذاشته شده است.

در ساعات پایانی معاملات بازار بورس آمریکا، روند افزایشی شاخص­‌های اصلی با شتاب بیشتری صورت گرفت.

بخش مربوط به صنعت هواپیمایی شاخص S&P1500 با ۴% افزایش به بالاترین میزان خود در یک سال اخیر رسید. این در حالی است که سهام دیگر شرکت­‌های مرتبط با مسافرت نیز، مانند شرکت کارناوال (Carnival Corp)، هتل­‌های وین (Wynn Resorts)، و هتل­‌های ام­‌جی­‌ام (MGM Resorts)، بین ۲% تا ۵% رشد داشتند.

از ۱۱ بخش مختلف شاخص S&P، نُه مورد از آن­ها افزایش داشتند که بخش‌­های مسکن و خدمات رفاهی عمومی با رشد بیش از ۱%، پیش‌روی دیگر بخش­‌ها بودند.

پس از واکسیناسیون‌­های گسترده و نیز تصویب لایحه­‌ی حمایتی ۱.۹۰۰ میلیارد دلاری توسط کنگره، شاخص داوجونز یک موج افزایشی را تجربه کرده است و این ششمین بار متوالی است که در پایان ساعات معاملاتی، رکورد قبلی خود را می­‌شکند. انتظارات سرمایه­‌گذاران برای بهبود اقتصاد، باعث افزایش تقاضا برای سهامی شده است که انتظار می­‌رود پس از بازگشایی اقتصاد کشور، عملکردی بهتر از دیگر سهم‌­ها داشته باشند؛ مانند بانک‌­ها، شرکت­‌های انرژی، و شرکت‌­های مواد خام.

در نتیجه‌­ی روی­گردانی نسبتا کم سرمایه­‌گذاران از سهام تکنولوژیک، شاخص رشد راسل (Russel) در روز دوشنبه عملکردی بهتر از شاخص ارزش کل راسل را تجربه کرد.

،،

گرگ باسوک (Greg Bassuk) مدیرعامل شرکت سرمایه‌­گذاری ای­اک‌س­اس (AXS Investments) گفت: «به عقیده‌­ی ما، در پی روند مثبت واکسیناسیون و تصویب لایحه­‌ی حمایتی دولت، شاهد ادامه­‌ی روی­گردانی سرمایه‌­گذاران از سهامی خواهیم بود که مربوط به فعالیت­‌های دورکاری می‌­شوند.» وی افزود: «با نزدیک شدن پایان این پاندمی، توجه سرمایه‌­گذاری­‌های ما روی شرکت‌­های خدمات مالی و انرژی خواهد بود.»

در سال ۲۰۲۱، شاخص S&P500 نزدیک به ۶% رشد را تجربه کرده است و شاخص داو‌جونز حدود ۸%.

وال‌استریت

پس از پایان نشست دو روزه­‌ی فدرال رزرو در روز چهارشنبه، انتظار می­رود که سیاست‌­گذاران پولی ضمن پیش­‌بینی بیشترین نرخ رشد چند دهه­‌ی اخیر برای اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۱، بر پایین نگه داشتن نرخ بهره در آینده­‌ی نزدیک تأکید داشته باشند و نگرانی برخی از اقتصاددانان مبنی بر احتمال افزایش تورم را رد کنند.

در روز جمعه، بازده اوراق خزانه‌­ی ده‌­ساله با کمی کاهش به ۱.۶۰% رسید که از بالاترین میزان ۱۳ ماه اخیر آن، یعنی ۱.۶۴%، کمتر است. با توجه به افزایش نگرانی­‌ها درباره‌­ی تورم، سرمایه‌­گذاران وال­‌استریت در هفته‌­های اخیر اوراق خزانه‌­ی بلندمدت را از پورتفو‌هایشان خارج کرده‌­اند که به افزایش نرخ بازده این اوراق منجر شده است.

شاخص داو‌جونز با رشد ۰.۵۳% به ۳۲,۹۵۳.۴۶ رسید، در حالی که شاخص S&P500 با افزایش ۰.۶۵% در نقطه‌­ی ۳,۹۶۸.۹۴ متوقف شد.

شاخص نزدک (Nasdaq) هم با ۱.۰۵% رشد، به ۱۳,۴۵۹.۷۱ رسید. این رقم هنوز ۵% از رکوردی که در ۱۲ فوریه ثبت کرده بود، فاصله دارد.

حجم معاملات بازارهای بورس آمریکا ۱۲.۵ میلیارد سهم بود که در مقایسه با میانگین ۱۴.۵ میلیاردی حجم معاملات در ۲۰روز کاری اخیر، رقمی کمتر است.

پس از آنکه شرکت تسلا (Tesla) در یک اقدام رسمی در مکاتبه با کمیسیون بازارهای اوراق بهادار (SEC)، عنوان «شاه تکنولوژی» (Technoking) را برای مدیرعامل خود، ایلان ماسک (Elon Musk) برگزید، سهام این شرکت ۲% افزایش یافت.

پس از آنکه مراحل میانی آزمایش داروی شرکت الی لیلی (Eli Lilly and Co) برای بیماری آلزایمر با نتایج مختلط همراه شد و شانس تأیید آن را توسط شرکت غذا و داروی آمریکا کاهش داد، سهام این شرکت ۹.۱% سقوط کرد.

نسبت تعداد سهم­‌هایی که در بازار NYSE رشد قیمت داشتند به تعداد سهم­‌هایی که کاهش قیمت داشتند، ۱.۷۸ به ۱ بود. این نسبت در بازار نزدک (Nasdaq) ۱.۳۵ به ۱ بود.

در میان شرکت­‌های شاخص S&P500 تعداد ۹۰ شرکت به بالاترین ارزش سهام در ۵۲ هفته­‌ی اخیر رسیدند؛ در میان شرکت­‌های شاخص نزدک نیز، ۲۸۱ شرکت بالاترین و ۱۵ شرکت پایین­‌ترین قیمت ۵۲ هفته­‌ی اخیر را برای سهام‌شان تجربه کردند.

مرجع خبر: رویترز

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications