NYXbroker
نیکس فارکس

آربیتراژ در فارکس

آربیتراژ در فارکس و قوانین بروکر در برابر این عمل

آربیتراژ در فارکس یک استراتژی حرفه ای و خلاف در معاملات بازار فارکس است. بطور کلی استراتژی در بازار فارکس به معنای استفاده از تکنیکهای معاملاتی توسط یک معامله گر برای تصمیم گیری در خصوص خرید یا فروش ارز دیجیتال در زمان معین می باشد. استراتژی آربیتراژ در فارکس مدتهاست که توسط تریدرهای فوق حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد زیرا که کاربرد صحیح آن می تواند شانس سود آوری را با حداقل میزان ریسک بالا ببرد.

ایده اصلی در خصوص استراتژی آربیتراژ در فارکس کسب سود از تفاوت قیمت ها در زمان معامله است اما می بایست آنقدر باهوش باشید که بتوانید قیمتهای غیر واقعی را از قیمتهای واقعی تشخیص دهید. یک معامله گر حرفه ای برای رسیدن به سود مورد نظر خود می بایست اقدام به خرید را در شرایط قیمت پایین بازار و اقدام به فروش را در شرایطی که قیمت بالاتر باشد انجام دهد. در ادامه به چگونگی استفاده از استراتژی های آربیتراژ در بازار فارکس خواهیم پرداخت. اما در ادامه ابتدا به بحث آربیتراژ در فارکس خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

آربیتراژ به زبان ساده

آربیتراژ Arbitrag چیست؟

انواع آربیتراژ

آربیتراژ چگونه انجام می شود ؟

نرم افزار آربیتراژ فارکس

ماشین حساب آربیتراژ فارکس

ربات تجارت آربیتراژ فارکس

آیا هنوز آربیتراژ امکان پذیر است؟

آیا آربیتراژ غیرقانونی است؟

آربیتراژ به زبان ساده

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، آربیتراژ به زبان ساده یعنی کسب سود از تفاوت قیمت یک محصول به هنگام خرید و فروش آن بدین صورت که یک محصول را در یک بازار با قیمت مناسب خریداری کرده و همان محصول را در بازار دیگر با قیمت بالاتر به فروش رساند.

آربیتراژ Arbitrag چیست؟

آربیتراژ در فارکس به مفهوم بکارگیری یک استراتژی و سوء استفاده از اطلاعات برای کسب سود از اختلاف قیمتها در بازار ارز فارکس می باشد. این مسئله می تواند به شیوه های مختلف تاثیر گذار باشد اما آربیتراژ در فارکس به دنبال خرید و فروش جفت ارزها و طلا و … است. همه انواع آربیتراژ در فارکس بر اساس اتفاقات غیرمنتظره ای می باشند که بطور موقتی بازار را تحت تاثیر قرار داده اند.

انواع آربیتراژ

زمانی که صحبت از بازار فارکس می شود، انواع مختلفی از آربیتراژ در فارکس را می توان یافت. در زیر به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

  • آربیتراژ جفت ارز (two currency) : به معنای معامله یک جفت ارز از طریق دو بروکر متفاوت در بازار فارکس می باشد. آربیتراژ جفت ارز را میتوانید تنها بین بروکر ها انجام دهید و معامله گر در تماس مستقیم با قیمت جفت ارزها نمی باشد.

  • آربیتراژ مثلثی (Triangular) : این نوع از آربیتراژ در فارکس به معنای معامله سه جفت ارز متفاوت بطور همزمان می باشد. به عبارت دیگر یک ارز را ارز پایه انتخاب کرده که قیمت آن دریک جفت نسبت به ارز دیگر کاهش یافته و در جفت دیگر  قیمت همان ارز نسبت به دیگر ارز، روند افزایشی داشته است. به عنوان نمونه جفت ارزهای دلار/ یورو و دلار/ پوند را انتخاب می کنیم. قیمت این دو جفت ارز تقسیم بر هم شده و قیمت یورو / پوند را به شما می دهد. بنابراین با تغییر قیمت یورو / پوند نسبت به قیمت تخمین زده شده آن، فرصتی برای آربیتراژ بوجود خواهد آمد.

  •  آربیتراژ آماری (statistical) : ایده پشت این آربیتراژ این است که جفت ارزهایی که بطور متوسط عملکرد بهتری دارند می بایست با کاهش ارزش روبرو شده و جفت ارزهایی که عملکرد پایین تری دارند ارزش بیشتری پیدا کرده تا به حد نرخ مبادله منصفانه ای برسند. این نوع آربیتراژ ریسک پذیر است چرا که معامله گر بازگشت ارزش واقعی یک جفت ارز مورد معامله را طی مدت زمان خاص پیش بینی می کند. البته که این نوع آربیتراژ نیازمند سپری شدن زمان حتی گذشت چندین ماه است و از طرفی حساب معاملاتی معامله گر می بایست سرمایه کافی را داشته تا در مقابل قیمت منفی و حتی رو به رشد در بازار با گذشت زمان دوام بیاورد.

  • آربیتراژ بر حسب نرخ بهره (interest rate): در این نوع استراتژی آربیتراژ، معامله گر به دنبال تفاوت نرخ بهره در بازار فارکس است تا در جفت ارزهای با بازده بالا سرمایه گذاری کند. چنانچه هزینه ریسک معامله بیشتر از بازگشت سرمایه آن باشد، این استراتژی منجر به زیان می شود.

  • آربیتراژ دییلینگ: در این روش تریدر توسط تکنیکهای مختلف سعی در دریافت فید قیمت سریعتر از بروکر و ورود به پوزیشن با حجم بالا کرده و در کسری از دقیقه از پوزیشن با سود خارج میشود.

بنظر می رسد که استراتژی آربیتراژ در بازار طلا نیز وجود دارد. یعنی آربیتراژ طلا نیز همانند جفت ارزها، از تفاوت قیمت آن در بازارهای مختلف برای سودآوری استفاده می کند. بنابراین آربیتراژ طلا نیز می تواند فرصت های سرمایه گذاری سود آوری در اختیار معامله گران این بازار قرار دهد.

آربیتراژ چگونه انجام می شود ؟

به دلیل آنکه بازار ارز فارکس غیرمتمرکز می باشد، حتی در زمانی که استفاده از معاملات الگوریتمی خودکار بسیار شایع است می توان لحظاتی را یافت که ارز معامله شده در یک بازار می تواند با قیمتی متفاوت در بازار دیگر معامله شود. بطور مثال فرض کنید نرخ معامله یورو/ یوان ژاپن در بانکی در لندن 122.500 اعلام شده و در همان زمان نیز در بانکی در توکیو 122.540 اعلام می شود. یک معامله گر با دسترسی به هردو قیمت می تواند با قیمت بانک لندن خرید را انجام دهد و با قیمت بانک توکیو معامله فروش را انجام دهد.

زمانی که هر دو قیمت به صورت همگرا به 122.550 برسند، معامله گر هر دو معامله را می بندد. معامله گر با در نظر گرفتن قیمت بانک توکیو یک پیپ را از دست داده و با توجه به قیمت بانک لندن 5 پیپ کسب کرده است. بنابراین معامله گر به میزان 4 پیپ هزینه معاملاتی کمتری پرداخت کرده است. از چنین مثالی شاید به این فکر کنید که کسب سودی اینچنین اندک ارزش تلاش کردن را ندارد اما بسیاری از فرصت های آربیتراژ در فارکس در لحظه بدست می آید.

به دلیل اینکه چنین اختلافات قیمتی می تواند در روز چندین مرتبه در بازار اتفاق بیفتد. بسیاری از شرکتهای بزرگ در حال حاضر سعی دارند تا با صرف زمان و پول بتوانند سیستمهای پیشرفته تری تهیه کرده و از فرصتهای آربیتراژ در فارکس کسب سود نمایند. همین مساله البته می تواند بازار فارکس را نیز به سمت تجهیز شدن تکنولوژیکی و پیشرفت سوق دهد.

نرم افزار آربیتراژ فارکس

نرم افزار اتوماتیک تجارت فارکس یک نوع نرم افزار آربیتراژ در فارکس است که بسیاری از معامله گران بازار فارکس از آن استفاده می کنند. این نوع نرم افزار بر روی پلتفرم ها نصب شده و هر زمان این برنامه فرصت آربیتراژ را در بازار تشخیص می دهد، در همان لحظه از طرف معامله گر می تواند به انجام معامله بپردازد.

نرم افزار آربیتراژ فارکس

این ماشین حساب به محاسبه سود سرمایه حاصل از خرید و فروش یک محصول بطور همزمان در چند بازار می پردازد. یکی از بهترین ماشین حساب ها، آربیتراژ مثلث ارزی است که برای پیدا کردن تناقض در بازار ارز فارکس استفاده می شود. شما می توانید از آن یا در بازار ارز فارکس یا برای یافتن فرصتهای سودآوری از تفاوت قیمت در نرخ ارزها بین بانکها و صرافی های ارز استفاده کنید.

ماشین حساب آربیتراژ فارکس

در حالی که استفاده از ربات های برنامه ریزی شده و اتوماتیک در بازار ارز فارکس برای انجام معاملات، امری عادی است اما متاسفانه آنها نمی توانند ضمانت سود دایم را به شما بدهند. در بهترین حالت آنها ابزار مفیدی هستند که توسط معامله گران فارکس برای کمک به تصمیم گیری های معاملاتی شان بکار گرفته می شوند.

آیا هنوز آربیتراژ امکان پذیر است؟

در صورت برقراری این شرط در بازار فارکس آربیتراژ امکان پذیر است: زمانیکه یک دارایی یا جفت ارز با یک قیمت در بازارهای مختلف معامله نشود. دو آیتم معاملاتی مختلف با میزان نقدینگی مشابه، با یک قیمت در بازار فارکس معامله نشوند. با برقراری این شروط البته که آربیتراژ اعمال شدنی خواهد بود.

آیا آربیتراژ غیرقانونی است؟

آربیتراژ نه تنها در کشورهایی نظیر امریکا غیرقانونی نیست بلکه به استفاده از آن نیز معامله گران را ترغیب می کنند چرا که به کارایی بازار کمک می کند. در حالی که بعضی بروکرها در حالت عادی ممکن است با دانستن اینکه مشتریشان قرار است خرید بزرگی را سفارش دهد از آن به نفع خود سوءاستفاده می کنند و این امر غیرقانونی است، اما نوعی از آربیتراژ در فارکس بنام آربیتراژ تصمیم لحظه ای (latency) است که معامله گر پیش از ورود سایرین به بازار معامله را انجام می دهد و به سود مورد نظر دست می یابد که این مسئله کاملا منع قانونی دارد.

سخن پایانی

آربیتراژ در فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی جهان یک استراتژی معاملاتی شناخته شده است. همچنین معامله جفت ارزها به صورت جفت یکی از رایج ترین استراتژی های این بازار است که معامله گران همواره از آن در دوران تغییرات بازار استفاده می کنند. امروزه به لطف استراتژی های آربیتراژ در فارکس شاهد پر شدن فضاهای خالی در بازار فارکس و افزایش کارآمدی این بازار برای معامله گران بوده ایم.

تکنیکها و استراتژی های آربیتراژ در فارکس متعدد هستند و می توان از آنها در زمان ناکارآمدی بازار استفاده کرد. اگر چه با تلاش زیاد کاربران این استراتژی و ارائه توصیه در خصوص کم ریسک بودن یا عدم ریسک بکارگیری آربیتراژ در فارکس، فرصتها کم کم از بین رفته و موجب همگرایی قیمت ها شده است.

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications