NYXbroker
نیکس فارکس

انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال مختلفی براساسنوع تکنولوژی آنها وجود دارد که به بررسی اختلاف و تحلیل ارز دیجیتال می پردازیم

انواع ارز دیجیتال یا رمز ارزها (cryptocurrency)، مدتی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده و خرید و فروش آن ‌ها رونق گرفته است. احتمالا این روزها بیشتر از هر زمان دیگر درباره انواع ارز دیجیتال و سرمایه‌ گذاری در آن ‌ها را می‌ شنوید.
در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی ازانواع ارز دیجیتال و رتبه‌ بندی و ارزش آن‌ ها در زمان انتشار این مقاله، بپردازیم.
پیش از معرفی انواع ارز دیجیتال، خوب است مختصری درباره تاریخ این دسته از انواع ارز دیجیتال ها صحبت کنیم. بروکر نیکس با چندین سال سابقه در زمینه سرمایه گذاری، به کاربران علاقمند در زمینه ارزهای دیجیتال نیز خدمات ارائه می دهد.

تاریخچه انواع ارز دیجیتال

اختراع  انواع ارز دیجیتال به سال 2008 میلادی باز می ‌گردد. در آن زمان شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو به دلیل نارضایتی از سیستم مالی، تصمیم به اختراع پول نقدی گرفت که به هیچ سیستم مرکزی وابسته نباشد. البته جرقه انواع ارز دیجیتال به حدود ده سال پیش از ناکاموتو باز می ‌گردد. در سال 1998 میلادی ابتدا وی دای و سپس نیک سابو مخترع بلاک چین، ایده هایی در زمینه پول غیر قابل ردیابی ارائه دادند. هیچ یک از آن دو ایده به مرحله اجرا نرسیدند، اما الهام بخش اختراع بیت کوین در سال 2008 شدند.

انواع ارز دیجیتال

امروزه  انواع ارز دیجیتال ها، دارای نوع های مختلف بسیاری بوده و هر روزه نیز به تعداد آن ‌ها افزوده می‌ شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال همانند فایل کوین، دفینیتی، سولانا و… در مراحل اولیه پروژه‌ خود بوده و طور کامل راه ‌اندازی نشده‌ اند. در اینجا تنها به بررسی تعدادی از انواع ارز دیجیتالی که در حال حاضر قابل معامله بوده می ‌پردازیم. حجم بازاری که هر یک از ارزها تا امروز به خود اختصاص داده ‌اند، معیاری است که برای رتبه ‌بندی آن‌ ها در نظر گرفته ‌ایم.

بیت‌کوین (Bitcoin)

نخستین و پرطرفدارترین از انواع ارز دیجیتال، بیت‌کوین (Bitcoin) است. در حال حاصر نزدیک به 60 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است. یکی از مشکلاتی که ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستند، مجدد خرج کردن ارز است؛ اتفاقی که تا امروز برای ارز دیجیتال بیت کوین نیفتاده است. بنابراین دلیل دومی که بیت کوین تا این حد پرطرفدار هست، امنیت بالای سیستم آن است. قیمت بیت‌کوین در این زمان حدود 52،500 دلار است. قابل ذکر است که بیت‌کوین در سال 2020 سومین هاوکینگ خود را تجربه کرده‌است. هاوکینگ فرایندی برای کنترل سود ماینرها یا همان کسانی که بیت‌کوین استخراج می‌ کنند، است. حتما با خود میپرسید استخراج ارز دیجیتال چیست ؟فرایند هاوکینگ سبب می‌ شود تا ارزش ارز بیت‌کوین در گذر زمان و بر اساس عرضه و تقاضا همچنان حفظ گردد. نقطه عطف دیگر بیت کوین که چند ماه گذشته رخ داد، خرید بیت کوین توسط ایلان ماسک، صاحب تسلا بود که تا حد زیادی خبر ساز شد و مردم بیش از پیش به ارزهای دیجیتال روی آوردند.

اگر نمودار تغییرات قیمت بیت‌کوین را مطالعه کنید، متوجه تغییرات صعودی آن طی گذر زمان خواهید شد. برخی از کسانی که به طور بلند مدت روی خرید بیت‌ کوین سرمایه ‌گذاری کرده‌ اند، گاهی تا چند صد برابر سود بدست آوردند. بنابراین به نظر نمی‌رسد خرید ارز دیجیتال بیت ‌کوین، سرمایه‌ گذاری اشتباهی باشد.

اتر (Ethereum)

اتر (Ethereum) پس از بیت کوین بیشترین حجم معاملات بازار را به عنوان یکی از انواع ارز دیجیتال به خود اختصاص داده است. ارزش امروزه اتر نزدیک به 1500 دلار بوده و روند رو به رشدی برای آن پیش بینی می ‌شود. شرکت مایکروسافت از طرفداران بازار اتریوم است، بنابراین شاید در نموادر تغییرات و تحلیل ارز دیجیتال اتر افت قیمت دیده شود اما احتمال افزایش نرخ آن بسیار زیاد است. در تابستان گذشته، اتر فاز جدید را شروع کرد و این فاز حرکت به سمت اثبات سهام بود. اثبات سهام روشی است برای تایید تراکنش ‌ها به جای خرید سخت افزارهای ماینینگ، اتر خریداری کرده و ارائه می‌ دهند.

دومین ارز دیجیتال با اینکه از روزهای اوج خود فاصله گرفته اما همچنان در رتبه دوم حجم بازار قرار دارد و آینده خوبی برای آن پیش‌ بینی می ‌شود. اگر به سرمایه گذاری روی انواع ارز دیجیتال علاقمندید، پتانسیل اتر را دست کم نگیرید.

تتر (Tether)

تتر (Tether) معروف ‌ترین انواع ارز دیجیتال با ثبات (Stable Coin) است. ارزهای دیجیتال با ثبات برخلاف دیگر انواع ارز دیجیتال، کالا یا ارزی را به عنوان پشتوانه دارند. پشتوانه تتر دلار است. یعنی به ازای هر تتری که تولید می ‌شود، یک دلار در ذخایر آمریکا به عنوان پشتوانه برای آن تتر نگهداری می‌ گردد. بنابراین قیمت تتر ثابت بوده و تنها با تغییرات قیمت دلار تغییر می ‌کند.

شاید تصور کنید تتر همانند دلار بوده و خرید آن به عنوان ارز دیجیتال مزیتی ندارد. باید بدانید اگر ارزهای دیجیتال به هر دلیلی دچار افت قیمت شوند، سرمایه شما نیز به خطر خواهد افتاد؛ اما برای ارزهای با ثبات همانند تتر، به واسطه اینکه ارزش آن وابسته به دلار است افت قیمت رخ نمی ‌دهد. به علاوه شما با ارزی همانند تتر می‌توانید خیلی سریع دیگر انواع ارز دیجیتال را خرید و فروش کنید.

فرض کنید شما یک بیت کوین به ارزش 52،000 دلار می ‌خرید. پس از گذشت چند وقت قیمت بیت‌ کوین به 52،500 دلار افزایش می ‌یابد. در این زمان شما می‌ توانید بیت ‌کوین خود را به راحتی به تتر تبدیل کنید و اگر بعدها قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کند و به 51،500 دلار برسد، موجودی شما تغییر نکرده و شما همان 52،500 دلار سرمایه دارید. اکنون می ‌توانید در قیمت‌ های پایین ‌تر دوباره بیت کوین بخرید.

بایننس کوین ( Binance Coin)

بایننس کوین (Binance Coin) توکن صرافی بزرگ بایننس است. در چند سال اخیر بایننس کوین رشد چندین درصدی داشته ‌است. اوایل از ارز دیجیتال بایننس کوین تنها برای پرداخت کارمزدهای صرافی بایننس استفاده می ‌شد و کاربرانی که کمیسیون خود را با باینسس کوین پرداخت می‌کردند 50 درصد تخفیف می‌گرفتند. اما همانطور که مشاهده می‌‌ کنید، باینس کوین امروزه رتبه چهارم در بین انواع ارز دیجیتال از لحاظ حجم معامله را دارا است.

کاردانو (Cardano)

کاردانو همانند اتریوم ارزی برای انجام قراردادهای هوشمند است. بنیان‌ گذار کاردانو یکی از اعضای تیم اتر بود که در سال 2017 میلادی ارز دیجیتال کاردانو را بنیان نهاد. برخلاف بسیاری از انواع ارز دیجیتال که از روش اثبات کار برای ایجاد امنیت استفاده می‌ کنند، کاردانو از روش اثبات سهام (Proof of Stake) برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ ها استفاده می‌ کند. کاردانو نسل سوم ارزهای دیجیتال و به منظور رفع سه مشکل دو نسل پیش یعنی مقیاس پذیری، تعامل و پایداری به وجود آمد.

پولکادات(Plokadot)

پولکادات همانند کاردانو در دسته نسل سوم انواع ارز دیجیتال ها قرار می‌ گیرد. نسل اول و دوم که بیت‌ کوین و اتریوم هستند، اشکالاتی از قبیل سرعت پایین در انجام تراکنش ‌ها و هاردفورک‌ های زیاد داشتند. به روزرسانی ‌های اساسی هارد فورک نام دارد. پولکادات به منظور ایجاد مقیاس ‌پذیری، ارتقای شبکه بدون نیاز به انجام هاردفورک و ایجاد ارتباط میان شبکه‌ ای و زنجیره‌ ای به وجود آمد. ارز دیجیتال پولکادات که دات (DOT) نام دارد، توسط سه نفر و به سه هدف حاکمیت بر شبکه، سهام‌ گذاری و وثیقه ‌گذاری بنیان‌ گذاری شد. امروز ارز دیجیتال پولکادات رتبه ششم در بین ارزهای دیجیتال را دارد.

ریپل (Ripple)

ریپل ارز دیجیتالی است که برخلاف بسیاری از انواع ارز دیجیتال ها که برای بقای بانکداری خطر محسوب می ‌شوند، اکثرا با بانک‌ ها و موسسات مالی همکاری می ‌کند. ریپل از سال 2011 میلادی در حوزه ارزهای دیجیتال شروع به فعالیت کرده و توکن این شرکت XRP نام دارد. در یک بازه زمانی نرخ ریپل پس از تجربه افزایش 70،000 درصدی، 96 درصد از ارزش خود را از دست داد. بنابراین ریپل را به افزایش قیمت ناگهانی می‌ شناسند. برای داشتن تنوع در سبد ارزهای دیجیتال خرید ریپل گزینه مناسبی به نظر می‌ آید.

استخراج انواع ارز دیجیتال

برای درک نحوه‌ی استخراج ارز دیجیتال چیست ؟ باید با دو مفهوم بلاک و بلاک چین آشنا شوید. تراکنش ‌های ارزهای دیجیتال در بسته ‌هایی به نام بلاک ذخیره می ‌شوند. همانطور که می‌ دانید و در مقدمه‌ این مقاله نیز گفته شد،  انواع ارز دیجیتال ها تحت نظارت هیچ بانک مرکزی و یا نهادی نیستند و وظیفه پردازش ارزهای دیجیتال بر عهده‌ی کامپیوترها است. به پردازش بلاک‌ ها استخراج می‌ گویند. هربار که یک بلاک تولید می‌ گردد به زنجیره بزرگی به نام بلاک چین اضافه می‌ شود. بلاک چین ‌ها زنجیره ‌های بزرگی هستند که برای ردیابی ارزهای دیجیتال و تراکنش‌ های آن‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برای جلوگیری از رخ دادن خطای انسانی، کامپیوترها  با استفاده از فرمول ‌های ریاضی پیچیده، بلاک ‌ها را تبدیل به زنجیره ‌های کوتاه ‌تری کرده و به هر یک حروف و یا عددی نسبت می‌ دهند. به این زنجیره ‌ی کوتاه شده توسط کامپیوتر هش می‌ گویند. در نگاه اول به نظر می ‌آید که اعداد یا حروف هش ‌ها به طور تصادفی انتخاب می ‌شوند، اما خوب است بدانید هر هش نسبت به هش دیگر متفاوت بوده و به اصطلاح هر هش منحصر به فرد است.

باید بدانید هر فرد امکان استخراج ارز دیجیتال را ندارد و تنها افرادی که با نام ماینر شناخته می ‌شوند اجازه ماینیگ را دارند. ماینرها دارای کامپیوترهای متصل به شبکه اصلی هستند و زمانی که بلاکی را به درستی استخراج کنند، درصدی از ارز دیجیتال را به عنوان کارمزد استخراج آن بلاک دریافت می ‌کنند. درست و یا اشتباه بودن استخراج بلاک ‌ها از الگوریتم‌ های ریاضی بسیار پیچیده که تنها توسط کامپیوترها قابل درک است، مشخص می ‌شود.

سخن پایانی

انواع ارز دیجیتال ها نسبت به دیگر ارزها مدت زمان بسیار کوتاهی است که به چرخه‌ اقتصادی وارد شده‌ اند. درست یا اشتباه بودن سرمایه ‌گذاری بر روی انواع ارز دیجیتال بسته به آینده و پذیرش این نوع ارزها توسط اقتصاد جهانی است. برخی از تحلیل ‌گران ،آینده اقتصادی دنیا را در دست ارزهای دیجیتال دانسته و از استخراج ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کنند. در مقابل عده ‌ای دیگر از اقتصاددانان عمر انواع ارز دیجیتال را محدود پیش‌بینی می ‌کنند و معتقدند روزی ارزهای دیجیتال از چرخه اقتصاد خارج خواهند شد. اما اگر برای سرمایه‌ گذاری روی ارزهای دیجیتال تمایل دارید، حتما با کارشناسان این حوزه مشورت کرده و تصمیم ‌گیری خود را تنها به این مقاله محدود نکرده تا بهترین تصمیم را در زمان کنونی بگیرید. بروکر نیکس با دارا بودن چندین سال تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال آماده ارائه خدمات مشاوره ای به سرمایه گذاران گرامی است.

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications