NYXbroker
نیکس فارکس

ارز دیجیتال جایگزین پول

در آینده ای نزدیک ارز دیجیتال جایگزین پول می شود

آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود؟ از این نقطه شروع کنیم که با ظهور ارزهای دیجیتال، بنظر می رسید که بیت کوین بدون شک در صدر کلیه ارزهای دیجیتال جای خواهد داشت چرا که دلیل سرمایه گذاری بسیاری از مشاغل صنعتی در این بازار سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار بیت کوین به حساب می آمد. در یکسال گذشته با دیده شدن بیشتر سایر ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم، ریپل و غیره، این رویه تغییراتی داشته است. اما همچنان بازار ارزهای دیجیتال داغ است و به دلیل استقبال دنیا از این بازار ارز جهانی، بسیاری از تحلیلگران در خصوص اینکه آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود نقطه نظرات متفاوتی ارائه داده اند.

بعضی از آنها حتی تغییرات بسیار چشمگیر تری را در بازار ارز جهانی پیش بینی کرده اند. حال با توجه به شرایط کنونی بازار ارزهای دیجیتال که روز به روز افراد بیشتری را جذب خود می کند، آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود؟ نقش بانک مرکزی در این میان چیست؟ کدام کشورها قادر به انجام این جایگزینی خواهند بود؟ در ادامه به پاسخ این سؤالات می پردازیم.

فهرست مطالب

آیا دلار دیجیتال جای پول نقد را خواهد گرفت؟

آیا پول دیجیتال و بیت کوین می توانند جایگزین پول فیات شوند؟

بیت‌کوین جایگزین دلار می‌شود؟

آیا بیت کوین پول جدید است ؟

کدام کشورها ارز دیجیتال را جایگزین پول میکنند ؟

کدام کشورها از ارز دیجیتال جهت خرید و فروش کالا استفاده می کنند ؟

آیا ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی جایگزین رمز ارزها می‌شود؟

آیا دلار دیجیتال جای پول نقد را خواهد گرفت؟

رئیس صندوق ذخیره بانک مرکزی آمریکا جرومی پاول اعلام کرده است که حضور دلار دیجیتال در بازار موجب حذف پول نقد نمی شود. او اعلام کرده است که در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه ارز دیجیتال یا دلار دیجیتال، آنها می بایست در کنار پول نقد و بدون ایجاد هیچ گونه اختلال در سیستم پرداخت کنونی معامله شوند.

طبق گفته پاول، گسترش پاندمی کوید 19 نقش بسیار مهمی در ایجاد خلاقیت و تلاش بیشتر دولتها برای روان سازی سیستم های پرداختی و انجام معاملات مالی و حتی ایجاد تئوری هایی در خصوص ارز دیجیتال جایگزین پول داشته است. گفته های او در مورد دلار دیجیتالی همسو با گفته های رئیس بانک مرکزی اروپا در خصوص یورو دیجیتالی است،

به این ترتیب که هر دو استفاده از ارزهای دیجیتالی را مکمل استفاده از پول نقد می دانند و جایگزینی آنها را در سیستم های ملی به هیچ وجه صلاح نمی بینند. حال نظر شما را در این باره می پرسیم. آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود؟ آیا این جایگزینی امکانپذیر است؟

آیا پول دیجیتال و بیت کوین می توانند جایگزین پول فیات شوند؟

امروزه معاملات و تبادلات ارزی غیرقابل کنترل موجب نگرانی بسیاری از دولتها شده است. بسیاری این سوال را در ذهن دارند که آیا ارز دیجیتال جایگزین پول تحولی در سیستم های مالی ایجاد خواهد کرد ؟ علی رغم چنین مشکلات و نگرانیها، بسیاری از کشورها سعی دارند تا قوانینی را در خصوص معاملات ارزهای دیجیتال وضع کنند. بر طبق یک پیش بینی در سال 2018، پول فیات  تا سال 2030 حدود  25% توسط ارزهای دیجیتال جایگزین خواهد شد. حتی مدیریت سرمایه گذاری شرکتی بنام مورگان کریک نیز امکان جایگزین شدن ارزهای فیات را با ارزهای دیجیتال در آینده ای نزدیک اعلام کرده اند.

اگرچه در حال حاضر، ارتباط نزدیکی بین تبادلات پول فیات و ارزهای دیجیتال وجود دارد اما ارزش و مارکت کپ ارزهای دیجیتال با توجه به پول فیات سنجیده می شود.  ارزهای دیجیتال از ابتدا به آرامی در بازار حرکت کرده اند اما نسبت به کارتهای بانکی یا حواله های بانکی با سرعت بیشتری توسط دولتها و مردم در حال پذیرفته شدن می باشند. اینکه آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود یا نه باید گفت که در این جایگزینی عواملی نظیر غیرمتمرکز بودن سیستم ارزهای دیجیتال، زمان و هزینه انجام معاملات توسط آنها و عدم محدودیت جغرافیایی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

بیت‌کوین جایگزین دلار می‌شود

از لحاظ تکنیکی هر معاوضه تا زمانیکه برای فرستنده و دریافت کننده قابل قبول باشد، می تواند به عنوان پول شناخته شود. این موضوع می تواند توضیحی باشد برای این که  ارز دیجیتال جایگزین پول می تواند در نظر گرفته شود. بنابراین می توان احتمال جایگزینی بیت کوین و دلار را نیز تا حدودی پیش بینی کرد. اما در حال حاضر، آیا می توان با بیت کوین ماشین خرید؟ در بازه زمانی کوتاهی امکان خرید خودروهای کارخانه تسلا وجود داشت. آیا می توان با بیت کوین گوشی هوشمند خرید؟ بصورت کلی امکان وجود ندارد. آیا می توان با بیت کوین پیتزا سفارش داد؟ خیر. آیا قادر به انجام این خریدها با بیت کوین خواهیم بود؟ خب، این موضوع کمی پیچیده است. پول نقد هم اکنون به یک ثبات رسیده و در قبال خرید کالا و خدمات ارزشی دارد که ارائه می دهد. همچنین متمرکز بودن آن موجب قدرتمندی بانکها و دولت هاست اگرچه خیلی ها معتقد به از دست دادن ارزش پول نقد در گذر زمان می باشند.  پول نقد از قرن 17 میلادی میان مردم رایج شده است و چالشهای فراوانی را پشت سر گذاشته است که تمام این موارد در کل می توانند مانعی برای حضور ارز دیجیتال جایگزین پول یا به عبارتی دیگر جایگزینی دلار توسط بیت کوین باشند.

آیا بیت کوین پول جدید است ؟

بیت کوین می تواند پول باشد اما اینکه ارز دیجیتال جایگزین پول باشد طرز فکر درستی نیست. بدان معنی که بیت کوین طبقه بندی جدیدی از پول نیست بلکه نوع جدیدی از مکانیسم تبدیل و معاوضه است و که می تواند فرم های دیگر پولی و حتی سرمایه های دیگر را پشتیبانی کند.

کدام کشورها ارز دیجیتال را جایگزین پول میکنند ؟

با توجه به نگرانی برخی کشورها از افزایش معاملات در بازار ارز دیجیتال، این سوال پیش می آید که آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود یا خیر. به همین دلیل بانکهای مرکزی بسیاری از کشورها در حال طراحی ارز دیجیتال رسمی خود یعنی جایگزین پول کاغذی می باشند. بطور مثال سال گذشته در اروپا، بانک مرکزی اتحادیه اروپا با ارائه گزارشی تکمیلی از پتانسیل ایجاد یورو دیجیتالی صحبت کرد. اما مجدد طی صحبت های اخیر خود اعلام کردند که برای رسیدن به این هدف حداقل 4 سال دیگر به زمان نیاز دارند. در کشور سوئد که پیشتاز توسعه ارزهای دیجیتال در اروپا می باشد، هنوز هم به نتیجه قطعی نرسیده اند.

در واحد تحقیقات بانک مرکزی سوئد بنام Riksbank که در سال 2017 تحقیقات خود را برای ایجاد ارز دیجیتال رسمی یعنی e krona  به عنوان جایگزین پول کاغذی آغاز کرده است و مشغول اجرای طرحهای آزمایشی خود با ایجاد کیف پول های دیجیتالی قابل نصب بر روی گوشی های تلفن می باشد، اعلام کرده است که هنوز تصمیم قطعی برای صدور این ارز دیجیتال جایگزین پول کاغذی یا طراحی و نوع تکنولوژی آن گرفته نشده است.

با توجه به آنچه گفته شده نظر شما در مورد اینکه آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود یا خیر چیست؟

کدام کشورها از ارز دیجیتال جهت خرید و فروش کالا استفاده می کنند ؟

ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که اجازه استفاده از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت را به شهروندان خود می دهد. یعنی با توجه به مطالب فوق بیت کوین در برخی معاملات ارزدیجیتال جایگزین پول می باشد.

البته باید گفت که هر ایالت قوانین مخصوص به خود را در این زمینه داشته که باید رعایت شود. همچنین اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکی از روشهای پرداخت را از طریق بیت کوین قرار داده اند که در این میان کشور آلمان مستثنی بوده و چنین مجوزی را صادر نکرده است. اما در کشوری مانند هلند و شهر آمستردام که جمعیتی بالغ بر حدود یک میلیون نفر دارد پرداخت با بیت کوین برای بسیاری از خدمات مورد قبول می باشد.

کشور سوئیس نیز به عنوان پیشتاز استفاده از ارزهای دیجیتال، امکان پرداخت برای خدمات دولتی را نیز از طریق ارزهای دیجیتال فراهم کرده است. آفریقای جنوبی، مکزیک، برزیل ، آرژانتین، شیلی ، هندوستان ، ژاپن و بسیاری کشورهای دیگر نیز برای شهروندان خود این تسهیلات را فراهم آورده اند. با این تفاصیل فکر می کنید آیا ارز دیجیتال جایگزین پول می شود ؟

آیا ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی جایگزین رمز ارزها می‌شود؟

آنچه تصور می شود این است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در حقیقت فرم پیشرفته رمز ارزها هستند که عوامل امنیتی در آنها بیش از رمز ارزها مورد توجه قرار می گیرد. در اصل پشتیبانی بانک های مرکزی ماهیت ارزهای دیجیتال آن را برای کاربرانش خوشایند تر می سازد.

در این میان حفظ امنیت کاربران و اطلاعات شخصی آنها که توسط سیستم بانک مرکزی کنترل می شود کمی موجب عقب افتادن این بازار از بازار رمز ارزها شده است.

جایگزینی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با رمز ارزها خواسته اکثر دولت هاست چرا که از این طریق نظارت آنها بر فعالیت های مالی افراد و موسسات آسان تر شده و البته این امر در کاهش جرایم مالی نیز تاثیر گذار خواهد بود. اما تمامی اینها پروژه هایی هستند که برای تکمیل شدن نیازمند زمان می باشند.

سخن پایانی

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications