NYXbroker
نیکس فارکس

کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی

در آینده ارزهای دیجیتال بسیاری از امور زندگی را در بر خواهند گرفت

کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی مقوله ای است که با توجه به گستردگی دنیای ارزهای دیجیتال و تنوع آنها و همینطور عجین شدن آنها با زندگی امروزه، بسیار جای صبحت دارد. در این مقاله که به همت و تلاش تیم تحقیقاتی بروکر نیکس به نگارش درآمده است سعی شده تا کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و جهت هرگونه پرسش، مشاوره، راهنمایی و آموزش رایگان می توانید از طریق کانالهای ارتباطی با بروکر نیکس تماس بگیرید. در ابتدا میخواهیم کمی با ارزهای دیجیتال آشنا شویم. و سپس به کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی می پردازیم.

فهرست مطالب

ارز دیجیتال چیست ؟

ارزهای دیجیتال چگونه زندگی ما را تغییر می دهند

چرا پول دیجیتال در جامعه مدرن مهم است؟

کاربرد‌های ارز دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی

مزایای رفتن به سمت اقتصاد ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال و بررسی نقش آن در توسعه اقتصاد ایران

چرا ارزهای دیجیتال محبوب تر می شوند؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی یک فرم از پول الکترونیکی است. چنانچه از نام آن برمی آید نوعی از پول است . پول همیشه در زندگی بشربوده، به شکل سکه و یا پول کاغذی اما با پیشرفت تکنولوژی شکل پول نیز تغییر پیدا کرده و به شکل الکترونی درآمده است و به آن ارز دیجیتال گفته می شود. با توجه به نیاز جامعه مدرن، در طراحی ارزهای دیجیتال نیز اهدافی در نظر گرفته شده که از آن جمله  می توان به امنیت بیشتر تراکنشها، سرعت انجام تراکنش، حذف کردن واسطه ها و ناشناس بودن آنها اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال جهت انتقال در اینترنت از رمز نگاری استفاده می کنند. رمزنگاری کردن ارزهای دیجیتال قابل هک کردن و پیگیری نمی باشند. یکی از کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی استفاده از فناوری غیر متمرکز  است که به کاربران امکان پرداخت و ذخیره امن را می دهد. بدون اینکه نیاز به ثبت نام باشد و یا اینکه به وجود بانک ها و سازمانها یا نهادهای مالی نیاز باشد. در روش بانکداری سنتی برای انجام هرگونه تراکنشی باید به بانک یا موسسات مالی مراجعه کرد که مستلزم صرف وقت، هزینه بالا و سرعت کم  می باشد. این روش را متمرکز می گویند. ارزهای دیجیتال در روش غیر متمرکز، این مشکلات را به حداقل رسانده اند. 

سازمانهای با صلاحیت نظیر بانکها و موسسات مالی دولت قادر به صادر کردن ارزهای دیجیتال یا کنترل کردنشان نیستند. ارزهای دیجیتال تحت تاثیر قوانین دولتی و تورم قرار نمی گیرند. اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده ای بنام بلاکچین قابلیت اجرا شدن و راه اندازی دارند. و اکثر واحد های اصلی ارز دیجیتال به غیر از توکن ها به واسطه فرآیندی به نام استخراج یا ماین به دست می آیند. برای بررسی جنبه های دیگر کاربردهای ارز دیجیتال و تاثیر آن در زندگی با ما همراه باشید.

ارزهای دیجیتال چگونه زندگی ما را تغییر می دهند

اما ارزهای دیجیتال چگونه زندگی ما را تغییر می دهند. ارزهای دیجیتال انقلابی را در دنیای اقتصاد و صنعت ایجاد کردند.

اما اگر بخواهیم از دیگر کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی امروزه را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت این روزها در مقایسه با گذشته و با توجه به محدودیت هایی که اپیدمی ویروس کرونا در جوامع ایجاد کرده باعث افزایش سرعت خروج ارزهای دیجیتال ازحاشیه شده و آن را در مقایسه با قبل با سرعت بیشتری به سمت و سوی مرکز توجه افراد و سازمانها قرار داده است. در اقتصاد جهانی فعلی وجود ابزاری که بواسطه آن بتوان سریع، ایمن و بدون هیچ واسطه غیر ضروری از جمله کارتهای اعتباری پرداخت را انجام داد بسیار احساس می شود.

با توجه به این امر کشورهای زیادی در حال آزمایش ارزهای دیجیتالی خود هستند. همانگونه که به نظر می رسد در آینده ارزهای دیجیتال دولتی در اختیار طیف وسیعی از مردم عادی قرار بگیرند و کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی مردم به مقوله ای جدی بدل خواهد شد.

چرا پول دیجیتال در جامعه مدرن مهم است؟

در ادامه مقاله کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی، سوال خوبی است که بپرسیم چرا پول دیجیتال در جامعه مدرن مهم است؟ و چه جایگاهی در جامعه مدرن دارد؟ با استفاده از ارز دیجیتالی این روزها پرداخت ها سریعتر انجام می شود.

در حالی که در یک موسسه مالی در صورت انجام تراکنش از طریق روشهای موجود و سنتی ممکن است روزها برای تایید وقت صرف شود. اما در دنیای ارزهای دیجیتال سرعت گزینه مهمی است در واقع یکی از اهداف ایجاد ارز دیجیتال بوده. در نتیجه زمان که ارزشمندترین دارایی بشر است به این شیوه ذخیره می شود. چنانچه می دانید در جامعه مدرن امروزی به لطف تکنولوژی در زمینه های مختلف زندگی بشر، سرعت حرف اول را می زند. دلیل دیگر و شاید مهمترین آن به صرفه بودن انجام تراکنش از طریق ارزهای دیجیتال نسبت به روشهای فعلی است.

برای مثال در روشهای متداول فعلی ارسال پول از یک کشور به کشور دیگر بسیار گران است به ویژه اگر شخص بخواهد تبدیل ارز نیز انجام دهد. اما اگر از طریق ارز دیجیتال این تراکنش انجام شود هم به صرفه است و هم سریعتر.

امروزه نحوه پرداخت در کشورهای مختلف اشکال متفاوتی پیدا کرده است. پرداخت های بدون تماس، پرداخت با استفاده از QR و یا حتی این امکان که تنها از فروشگاه خرید می کنید و بیرون می روید و سیستم پرداخت با امکان ردیابی از حساب کارت اعتباری شما مبلغ خرید را کسر خواهد کرد. البته که در برخی از کشورها نیز پرداخت با پول نقد را ترجیح می دهند. بنابراین اگر تا اینجا بخواهیم از این بُعد، به مبحث کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که باعث سرعت بخشیدن به کارها در زندگی و کاهش اتلاف وقت شده است. کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی در سطوح مختلف اقتصاد جهانی،اقتصاد مالی و اقتصاد شخصی قابل مشاهده است.

قطعا آینده ارز دیجیتال بسیار تاثیرگذار تر از امروز خواهد بود.

کاربرد‌های ارز دیجیتال و تاثیر آن بر زندگی

از زمانهای دور پول به شکل سکه و اسکناس در زندگی انسان بوده و با آن خرید کالا وتجارت انجام می داده است. نه تنها وسیله ای معتبر و قانونی برای پرداخت بوده بلکه تبدیل به کالایی شد که از آن طریق قادر به کنترل و مدیریت اقتصاد بوده. پس پول همواره در زندگی بشر نقش تاثیر گذاری داشته است و همواره قابل ارزش و اطمینان و شناخته شده بوده است. در خصوص ارزهای دیجیتال نیز برای پذیرفته شدن باید از فیلتری عبورکنند و آن پذیرش جامعه برا ی پرداخت کالا و خدمات است.

با ورود اولین ارز دیجیتال به زندگی همواره این پرسش مطرح بوده که کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی و تاثیر آن بر زندگی چیست؟ این گونه سوالات و سوالاتی مشابه آن که همواره با ورود هر فناوری جدیدی به جامعه مطرح می شوند: از قبیل اینکه ارزهای دیجیتال چه فوایدی دارند؟ ایا ورودشان به جامعه باعث تسهیل در امور مالی و اداری می شوند؟

برای بررسی سایر کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی با ما همراه باشید. ارزهای دیجیتال مزایایی را در اختیار انسان قرار می دهند از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1.با ارزهای دیجیتال بدون محدودیت و بدون واسطه نقل و انتقالات مالی خود را از شخصی به شخص دیگر انجام دهید درحالیکه بانکها و موسسات مالی بابت نقل و انتقال از شما هزینه دریافت می کنند و حتی این اختیار را دارند که از دادن پول به شما امتناع کنند.

2.ارزهای دیجیتال شما در یک مکان امن بنام کیف پول دیجیتالی نگهداری می شود.

3.ارزهای دیجیتال قابلیت تبادل با واحد های ارزهای دیگر را دارد.

چنین به نظر می رسد که ارزهای دیجیتال راه خود را به سوی بانک ها و موسسات مالی پیدا کرده اند ولی این گذر زمان و تجربه است که نشان خواهد داد که آیا این نهادها تصمیم می گیرند با این موج همسو شوند و رو به جلو حرکت کنند و یا همچنان در یک سیستم راکد و سنتی باقی بمانند.

مزایای رفتن به سمت اقتصاد ارز دیجیتال چیست؟

در ادامه مبحث کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی، از اینکه مزایای رفتن به ارز دیجیتال چیست؟ خواهیم گفت. می توان چنین گفت که پذیرش ارزهای دیجیتال در واقع پذیرش نوآوری است. شرکتهای بزرگی در دنیا از ارزهای دیجیتال برای پرداخت مستقیم استفاده می کنند. با افزایش تمایل شرکت ها به سوی استفاده از ارز دیجیتال و پذیرش آن ارزش ارز افزایش پیدا می کند. ارزهای دیجیتال از تمرکز زدایی و حذف واسطه ها استقبال می کنند. این امر که ارز دیجیتال این روزها در تجارت حتی از مرزهای کشورها نیز فراتر رفته است امری بدیهی است. ارز دیجیتال به منظور تسهیل در تجارت جهانی، انجام تراکنش و داد و ستد بیشتر ایجاد شد. اگر بخواهیم از کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی و مزایای رفتن به سوی اقتصاد ارز دیجیتال صحبت کنیم، می توان گفت که استفاده از ارزهای  دیجیتال در اقتصاد در حال تبدیل شدن به یک گزینه واقعی است و دربخشهایی از جامعه که امکان دسترسی به موسسات مالی را ندارند برای انجام تراکنشها از ارزهای دیجیتال بهره می برند.

استفاده از فناوری ارزهای دیجیتال در اقتصاد دارای این مزیت می باشد که نه تنها شهروندان یک کشور از خدمات آن بهره مند می شوند. بلکه می تواند اقتصاد یک کشور را نیز کنترل و ردیابی کند. برای مثال هر واحد ارزی، کجا؟ از چه بابت؟ و چقدر هزینه شده است. مثلا اگر 10 میلیون دلار بابت هزینه درمان در یک کشور تخصیص یافته آیا تمام آن بابت درمان هزینه شده و یا در حساب های متفاوت وارد شده و…

ارز دیجیتال و بررسی نقش آن در توسعه اقتصاد ایران

در قسمتهای قبل تا از جنبه های مختلف کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی گفتیم. در این قسمت می پردازیم به ارز دیجیتال و بررسی نقش آن در توسعه اقتصاد ایران. اقتصاد ایران همواره با مسائلی چون تورم، بیکاری و مشکلات دیگری روبرو بوده. اما آنچه که در طی سالهای اخیر بسیار شاهد آن بوده ایم تحریم اقتصادی است و همینطور مشکلاتی که به تبع آن گریبانگیر جامعه می شود غیر قابل انکار است. علیرغم نظرات ضد و نقیض مسئولین که همیشه سعی در پوشاندن اثرات تحریم بر پیکر جامعه دارند. شاخص ها نشان دهنده سقوط اقتصاد، تورم شدید و انواع دیگر بحران ها در ایران را دارند. در این بخش می خواهیم ببینیم ارزهای دیجیتالی در این شرایط بحرانی چطور ایفای نقش می کنند.

سوئیفت قلب سیستم مالی دنیاست وقتی به دلیل تحریم ارتباط بانکهای کشوری با آن قطع می شود آن کشور نمی تواند از سیستم مالی که بر مبنای دلار است مراودات مالی از قبیل صادرات و واردات داشته باشد. تحقیقات نشان داده ارز دیجیتال و پیشرفتهایی که در این حوزه وجود دارد می تواند راهکار خوبی برای فرار از تحریم ها به نظر برسد و نقش ارز دیجیتال ملی در مهار تحریم های بین المللی بسیار پر رنگ خواهد بود و به تبع آن کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی مردم چنین خواهد بود که منجر به کم شدن فشار اقتصادی موجود بر اقشار مختلف جامعه خواهد شد.

چرا ارزهای دیجیتال محبوب تر می شوند؟

اما اینکه چرا ارزهای دیجیتال محبوب تر می شوند؟ با توجه به آنچه که در مباحث بالاتر در خصوص کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی مردم گفتیم دلایل زیادی می توان برشمرد که چرا ارزهای دیجیتال روز به روز محبوب تر می شوند. نقش ارز دیجیتال در زندگی بویژه در دوران کرونا  بسیار مشهود بوده است وطبیعتا اثری موازی نیز بر بازارهای مالی و اقتصادی در تمام دنیا داشته است. لذا با توجه به روند فعلی که روند رو به رشد و استقبال هرچه بیشتر از ارزهای دیجیتال می رود باعث محبوب تر شدن آنها می شود. از دلایل اینکه چرا ارزهای دیجینتال محبوب هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– امنیت بالا و ناشناس بودن آنها

– دلیل دیگری که می توان برشمرد این است که تقلب در تراکنشهای ارزهای دیجیتال جایگاهی ندارد.

– کسی مالک آنها نیست و کسی نمی تواند آنها را هک یا متوقف کند.

– ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بوده و واسطه ها را از بین می برند .

با توجه  به مواردی که بیان شد کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی را می توان مثبت دانست و سازنده دانست چرا که همانگونه که پیشتر هم گفتیم مهمترین اثری که میتواند داشته باشد صرفه جویی در وقت و هزینه است.

سخن پایانی

کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی بسیار مشهود و بارز است. اینکه ارزهای دیجیتال رفته رفته وارد زندگی و بخشی از آن می شوند یک واقعیت است که آینده ارز دیجیتال آن را اثبات خواهد کرد. یکی از نمونه های بارز کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی میتوان به کاهش نگرانی افراد جهت انجام تراکنش ها از هر کجای دنیا با سرعت بالاتر و هزینه و وقت کمتر اشاره کرد. می توان گفت افراد بانک خود هستند. البته بانکی که 24 ساعته و تمام ایام هفته باز است.از دیگر مزیت های کاربردهای ارز دیجیتال در زندگی حذف واسطه ها و کارمزدهایی است که بانکها و مراکز مالی به ازای انجام هر تراکنش از افراد دریافت می کنند..

با امید به آنکه مباحث مطرح شده در این مقاله که به همت تیم مقاله نویسی بروکر نیکس به نگارش درآمده مورد پسند شما خواننده گرامی واقع شده باشد. شما می توانید پرسشهای خود را از طریق راههای ارتباطی با مشاورین نیکس مطرح کرده همچنین جهت آموزش رایگان و مشاوره نیز مشاورین بروکر نیکس در کنار شما خواهند بود . لطفا به این مقاله امتیاز دهید و با نظرات خوب خود ما را دلگرم کنید.

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications