NYXbroker
نیکس فارکس

استیک ارز دیجیتال

استیک یا استیکینگ چیست ؟

استیک ارز دیجیتال چیست؟ مدارک و شواهد بسیار زیادی دال بر این گفته می باشند که سال 2021 ، سال ارزهای دیجیتال و حرکت به سمت بازارهای غیر متمرکز است. بیت کوین و اتریوم بعنوان برترینهای ارزهای رمزنگار به بیشترین حد خود افزایش یافته اند، مؤسسات بزرگی کم کم وارد این بازار شده اند و حتی بسیاری از منتقدان تکنولوژی بلاک چین و شبکه های ارزهای دیجیتال نیز نظرات نسبتاً بهتری در این خصوص ارائه داده اند. در این زمان حساس، خوب است که با مفاهیم و اصطلاحات کاربردی این بازار و همچنین نحوه عملکرد آنها آشنا شویم. علاوه بر این، اگر شما نتوانید توضیحی برای دلایل سرمایه گذاری خود در بازار ارز جهانی ارائه دهید، پس بجای سرمایه گذاری شرط بندی کرده اید که البته این امر ریسک از دست دادن سرمایه تان را بیشتر می کند.

از جمله اصطلاحاتی که بعضاً آن را به درستی متوجه نمی شوند استیک ارز دیجیتال است. آیا می توان بدون ورود به معاملات ارزی سود بدست آورد؟ آیا برای این کار احتمال ریسک وجود دارد؟ آیا این مراحل هزینه دارد؟

برای پاسخ به این سوالات، در این مقاله به بررسی مفهوم و کاربرد استیک ارز دیجیتال، چگونگی انجام آن و فرصت هایی که می تواند در اختیار یک معامله گر قرار دهد می پردازیم.

فهرست مطالب

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیک (Stake) کردن چیست؟

آشنایی با استیکینگ ارز دیجیتال و آموزش آن

محاسبه سود استیکینگ (staking reward)

بهترین ارز برای استیک

بیشترین سود استیکینگ مربوط به کدام ارز است؟

استیکینگ در صرافی کونیکس و باینیس

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ (staking) به فعالیتی گفته می شود که طی آن معامله گر اقدام به بلوکه کردن یا نگه داشتن سرمایه در کیف پول ارزی خود کرده تا بتواند امنیت و عملیات های شبکه خود را پشتیبانی کند. به زبان ساده تر، استیک ارز دیجیتال نوعی بلوکه کردن ارزهای رمزنگار برای دریافت سود نیز محسوب می شوند. چرا که سیستم می تواند از ارزهای رمزنگار بلوکه شده برای استخراج ارز و همچنین ایجاد شبکه بلاک چین استفاده کند.

استیک (Stake) کردن چیست؟

برای درک بهتر عبارت استیک ارز دیجیتال لازم است ابتدا با واژه الگوی اثبات استیک یعنی (Proof of Stake / PoS) و عملکرد آن آشنا شویم. الگوی اثبات استیک، می گوید یک معامله گر قادر به استخراج ارز یا انجام معاملات شبکه ارزی مطابق با میزان سرمایه خود می باشد. شما با انتقال و نگه داشتن ارز یا استیک ارز دیجیتال در کیف پول خود، این امکان را دارید که توسط سیستم بصورت تصادفی برای ایجاد بلاک چین جدید انتخاب شوید و از این طریق کسب درآمد کنید.

بلاک چین ها دارای زیرساختاری بنام نود (Nodes) هستند که کلیه اطلاعات بر روی نودها حفظ و ذخیره می شوند. یک نود کامل می تواند دستگاهی مانند کامپیوتر باشد که کپی کامل یک بلاک چین روی آن قرار دارد. حال با انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول و استیک ارز دیجیتال، نودها شروع به رقابت برای ساختن بلاک چین می کنند و بجای استفاده از قدرت پردازش سیستم از ارزهای دیجیتال ذخیره شده استفاده کرده ودر نهایت یکی از سیستم ها یا نودها با توجه به میزان ارز ذخیره شده آن بعنوان برنده برای ایجاد بلاک چین انتخاب می شود. در این سیستم، هرچه استیک ذخیره شده بیشتر باشد به منزله شانس برد بیشتر خواهد بود.

آشنایی با استیکینگ ارز دیجیتال و آموزش آن

برای استیک ارز دیجیتال راههای متفاوتی وجود دارد. اما لازم است بنابر نیاز و اهداف خود مسیر مناسب را پیدا کنید. بعضی از سوالاتی که می بایست جواب مناسبی برای آن ها داشته باشید به شرح زیر می باشند:

  • آیا تحقیقات لازم را برای شروع این کار انجام داده و به نتیجه ای مثبت رسیده ام؟
  • چه مقدار امنیت و حریم خصوصی برایم اهمیت دارد؟
  • آیا می توانم از طریق استیک ارز دیجیتال سود بیشتری بدست آورم؟
  • آیا ذخایر ارزی من در طی زمان استیکینگ امنیت دارند؟

برای شروع استیکینگ ارزهای دیجیتال خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  •  ارز مورد نظر را انتخاب کنید.
  • نرم افزار کیف پول خود را انتخاب کنید. گزینه کیف پول نیز اهمیت دارد چرا که سرمایه شما در آنجا ذخیره می شود. آن را از طریق وب سایت ارز دیجیتال خود می توانید دانلود کنید.
  • به حداقل میزان ارز برای استیک کردن توجه کنید. بطور مثال اتریوم برای شروع حداقل تعیین کرده و با مقدار 32 ETH استیکینگ را آغاز می کند یا ارزهایی نظیر ATOM یا ADA هیچ حداقلی برای شروع کار ارائه نداده اند.
  •  سخت افزار مورد استفاده خود را انتخاب کنید. بدان معنا که شما نیاز به یک سیستم با دسترسی به اینترنت نامحدود دارید. البته چون سیستم می بایست 24 ساعته روشن باشد نوع کم مصرف آن بهترین گزینه است.
  •  اقدام به استیک ارز دیجیتال نمایید. در واقع پس از راه اندازی کیف پول، شما می توانید کار خود را شروع کنید. البته لازم است گاه به گاه شبکه چک شود تا مطمئن شوید همه چیز روبه راه باشد.

حال بعنوان مثال استیکینگ ارز اتریوم را بررسی می کنیم. ذخیره کردن حداقل اتریوم یعنی 32 ETH در سیستم، باعث فعال شدن برنامه اعتبارسنج یا Validator شده که مسئول ذخیره اطلاعات، پردازش معاملات و اضافه کردن بلاک های جدید بر روی بلاک چین شما می باشد. به این مراحل درکل الگوی اثبات استیک POS نیز گفته می شود. سود به ارزها یا سکه هایی تعلق می گیرد که موجب ایجاد بلاک یا داده های جدید بر روی بلاک چین شوند و درواقع عملیات یک بلاک چین را پشتیبانی کنند.

در خصوص استیکینگ ارز ترون باید گفت که این ارز دیجیتال در هر ثانیه و از طریق POS  نرخ بالای معاملات را ثبت می کند. نودهایی از نوعی ویژه بنام (Super representative) با ایجاد بلاک های اطلاعاتی بر روی شبکه بلاک چین موفق به کسب سود بر روی مقدار استیک شده می شوند.

در خصوص استیکینگ ارز کاردانو نیز شرایط به این صورت است که شما می توانید توکن های خود بنام Ada را روی این شبکه استیک کرده و سود دریافت کنید. برای این کار دو روش وجود دارد: یا به یک استخر استیکینگ موجود ملحق شده یا استخر استیکینگ خود را می سازید. اما در هر حال شما می توانید در هر زمان از حالت استیکینگ خارج شوید و این از مزیت های استفاده از شبکه کاردانو می باشد.

محاسبه سود استیکینگ (staking reward)

جواب این سؤال چندان واضح نیست چرا که هر شبکه بلاک چین از روش محاسباتی مخصوص خود برای تعیین سود استیکینگ استفاده می کند. در بعضی روشها بر اساس هر یک از بلاک های شبکه نتیجه گیری می شود و عوامل زیادی دراین میان نقش دارند از جمله مواردی چون :

  • تعداد ارزها یا سکه های استیک شده یا ذخیره شده
  • مدت زمان فعالیت فرد با روش استیکینگ
  • تعداد کل ارزهای ذخیره شده در شبکه
  • میزان نرخ تورم و بسیاری موارد دیگر

در بعضی شبکه ها پاداش یا سود استیک ارز دیجیتال میزانی ثابت تعیین شده است. پخش این سود میان معامله گران به نوعی برای جبران تورم ایجاد شده می باشد چرا که این تورم موجب می گردد تا معامله گران بجای ذخیره ارزهای خود تمایل بیشتری به خرج کردن آنها پیدا کنند. البته یک برنامه ریزی که سود پیش بینی شده ای را نشان دهد قطعاً از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد بود و از آنجایی که این اطلاعات در دسترس همگان است می تواند برای عده زیادی جذاب باشد و آنها را به سمت استفاده از روش استیکینگ هدایت کند. اما همچنان که بارها گفته شده است این عمل همانند ورود به بازار ارز نیازمند آموزش، تحقیقات و مشورت با متخصصان این حوزه است.

برای مطالعه سایر مقالات مرتبط نیز می توانید به وب سایت بروکر نیکس (www.NYXbroker.com) مراجعه نمایید.

بهترین ارز برای استیک

حال زمان آن فرارسیده که به انتخاب بهترین ارزهای رمزنگار برای استیک در سال 2021 بپردازیم. برای استیک ارز دیجیتال لازم است بداینم که کلیه ارزهای رمزنگار قابلیت استیکینگ (staking) را ندارند. چرا که برای این کار می بایست در قالب الگوی استیک PoS قرار بگیرند. در زیر لیست بهترین رمز ارزها برای استیک کردن و دریافت سود حاصل از آن آورده شده است.

  • نئو (NEO) : آن را اغلب نسخه چینی اتریوم نیز می نامند و شبکه ای باز برای اقتصاد هوشمند تلقی می شود.
  • تزوس (Tezos/XTZ) : برای سود سالیانه بهترین ارز استیکینگ می باشد.
  • دش (DASH) : معروف ترین ارز دیجیتال است که همانند پول نقد در معاملات شفاف عمل می کند.
  • کوانتوم (ATUM) : این ارز بهترین ویژگیهای بلاک چین بیت کوین و اتریوم را در خود دارد.
  • کات کوین (CUT coin) : همانند ارز در دنیای واقعی معامله شده و پول نقد دیجیتالی نامیده می شود.
  • کاسموس (Cosmos/ ATOM): کاسموس هم اکنون از معروف ترین پروژه های ارز دیجیتال و آتم نیز در رده بیست و پنجمین ارز دیجیتال جهان محسوب می شوند.
  • لیسک (Lisk / LSK) :بلاک چین لیسک برای ساخت اپلیکیشن برروی شبکه به کاربران کمک می کند و توسط تجار برای پرداخت هایشان استفاده می شود.
  • استلار (Stellar /XLM) : شبکه ای است که به انتقال سرمایه افراد با سرعت، به آسانی و به سراسر دنیا کمک می کند.
  • آنتولوژی (Ontology /ONT/ONG) : این شبکه برای پشتیبانی سایر شبکه های خصوصی و آزاد ساخته شده و معاملات می توانند از تکنولوژی برتر آن بهره ببرند.
  • آلگوراند (Algorand / ALGO) : این شبکه با سرعت بالای خود موجب شده تا معاملات به سرعت و در ثانیه نهایی و اجرایی شوند.

بیشترین سود استیکینگ مربوط به کدام ارز است؟

در جدول زیر شرایط استیکینگ بعضی از رمز ارزها آورده شده است که شما می توانید سود حاصل از هریک را مقایسه کنید.

Staked Value (USD) (Price (USD Staking Reward (Annual Percentage) Cryptocurrency
$22.3B $1.02 4.26% Cardano (ADA)
$21.6B $36.12 13.46% (Polkadot (DOT
$8.7B $31.36 9.30% (Avalanche (AVA
$5.07B $1,668.20 8.43% (Ethereum 2.0 (ETH
$5.02B $1.13 6.41% (Algorand (ALGO
$3.6B $20.72 12.52% (Cosmos (ATOM
$2.5B $3.79 5.45% (Tezos (XTZ

استیکینگ در صرافی کونیکس و باینیس

صرافی بینانس یک صرافی آنلاین است که معامله گران در آن به خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازند. بینانس برای کاربران خود کیف پول طراحی کرده است که می توانند سرمایه ارزهای دیجیتال خود را آنجا نگهداری کنند. همچنین این صرافی برنامه های پشتیبان نیز دارد تا به کاربران خود در موارد لازم یاری رساند. ترکیب بینانس از دوکلمه بیت کوین و فایننس می باشد که ادعای آن بر استاندارد بالای ایمنی و پردازش سریع اطلاعات است. شما می توانید برای استیک ارز دیجیتال خود، آنها را بدون هیچ  هزینه ای به بخش استیکینگ اضافه نمایید و در عین حال از سایر مزیت های آن نیز بهره ببرید. با استیک کردن ارزهای خود، بینانس کلیه نیازهای تکنیکی شما را پشتیبانی می کند. سود استیکینگ نیز معمولاً با شروع ماه جدید میلادی پرداخت می شود.

همچنین یکی از نرم افزارهای رسمی پرکاربرد بعنوان کیف پول ارزی بینانس، تراست والت (Trust Wallet) نام دارد. شما می توانید با این اپلیکیشن به خرید و فروش و ذخیره بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، به شیوه ای کاملاً امن بپردازید. همچنین با دانلود اپلیکیشن موبایل تراست والت قادر به استیک ارز دیجیتال، دریافت سود از ارزهای استیک شده، پیگیری نمودارها و قیمت ها از طریق کیف پول خود و انجام بازیهای بلاک چین خواهید بود.

صرافی کونیکس (coinex) یک صرافی ارزهای دیجیتال مستقر در هنگ کنگ می باشد که در سال 2017 تآسیس شده است. نحوه استیک ارز دیجیتال در کونیکس به این صورت است که بر حسب مکانیسم طراحی شده برای سود ارز یا سکه، کونیکس بصورت ماهیانه تصویر کلی از معامله گران ارزهای خاص خود ارایه میدهد و بر حسب ارز خاص تعیین شده و مدت زمان نگهداری آن، به دارندگان آنها سود می دهد. این سود به حساب کاربران واریز شده و در اصطلاح آن را انگیزه های استیکینگ نیز می نامند.

سخن پایانی

استیک ارز دیجیتال که تغییرات را به سمت خود کشانده، به ویژه با پشتیبانی ارز اتریوم از عملکرد استیکینگ در دسامبر 2020، شدت بیشتری یافته و سهم بازار آن در حال گسترش یافتن است. استیکینگ یکی دیگر از راههای هوشمندانه درآمدزایی است. بنظر می رسد میزان سود 1% -5% چندان بد نباشد درحالیکه تنها با باز نگه داشتن کیف پول خود و بدون هیچ زحمتی می توانید به این پول دست یابید. تعداد ارزهای قابل استفاده در روش استیکینگ بسیارند و ما در اینجا به معرفی بخشی از آنها پرداختیم.

البته به یاد داشته باشید که مبحث استیک ارز دیجیتال ریسک زیادی دارد و قطعاً برای انجام آن نیازمند تحقیقات دقیق و سرمایه گذاری هوشمندانه می باشید.

ما همواره سعی می کنیم در مقالات خود اطلاعات به روز و صحیحی را در اختیار کاربران قرار دهیم و در همین راستا منتظر دریافت پیشنهادات و نظرات شما عزیزان جهت ارتقاء مقالات خود نیز می باشیم.

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications