NYXbroker
نیکس فارکس

عوامل موثر بر بازار فارکس

عوامل متعددی در نوسانات و تغییر نرخ ایتم های معاملاتی در بازار فارکس نقش دارد

عوامل موثر بر بازار فارکس موضوعی است که می خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به طیف گسترده خریداران و فروشندگانی که هر روزه میلیونها دلار از گوشه و کنار جهان معامله می کنند. آن را تبدیل به یک بازار جهانی کرده این امر ما را بر آن داشت تا عوامل موث ربر بازار فارکس را مورد بررسی قرار دهیم. .لذا تا انتهای این مقاله که توسط نیکس تهیه شده با ما همراه باشید و برای آموزش یافتن پاسخ پرسشهای خود با مشاورین ما تماس بگیرید.

برخی از عوامل موثر بر بازار فارکس :

– شرايط سياسي حاكم بر هر کشور،تجارت بین المللی بین کشورها و بازار سرمایه از جمله عوامل موثر بر بازار فارکس می باشند.

– اقتصاد دارای دو شاخه می باشد خرد و کلان .که شاخه ای که می توان به عنوان یکی از عوامل موثر بر بازار فارکس نام برد شاخه اقتصاد کلان است.

حال گام به گام به بررسی و بحث در خصوص عوامل موثر بر بازار فارکس می پردازیم تا به شما کمک کنیم که به یک معامله گر موفق در این بازار تبدیل شوید.

فهرست مطالب

شناسایی عوامل موثر بر بازار فارکس

عوامل اقتصادی تاثیر گزار بر بازار فارکس

عوامل اقتصادی کلان در بازار فارکس

عوامل روانی تاثیر گذار در بازار فارکس

عوامل بنیادی تاثیر گزاربر نرخ ارز در بازار فارکس

چه عواملی بر قیمت ارزهای خارجی تاثیرگذار است؟

شناسایی عوامل موثر بر بازار فارکس

اکنون می خواهیم به شناسایی عوامل موثر بر بازار فارکس بپردازیم .یکی از فاکتورهایی که می توان از عوامل موثر بر بازار فارکس نام برد عوامل اقتصاد کلان می باشد. ارز خارجی یکی از مهمترین عوامل موثر بر بازار فارکس است و تفاوت در نرخ ارزها یکی از روشهای سودآوری در این بازار می باشد. و نباید از تاثیر نرخ ارز بر بازار فارکس غافل شد.

ارز یک کشور بستری برای ثبات اقتصادی آن کشور فراهم می کند. به همین جهت هم هست که همواره آنالیز و تحلیل می شود. بازار فارکس در وحله  اول به شدت تحت تاثیر عوامل اقتصاد کلان می باشد. که این عوامل ارزش ارز در هر زمان را مشخص می کنند. چنانچه می دانیم سلامت اقتصادی یک کشور ارتباط مستقیم با ارزش ارز و تاثیر نرخ ارز بر بازار فارکس دارد.

عوامل اقتصادی کلان در بازار فارکس

برخی از عوامل اقتصادی کلان  که تاثیر در بازار فارکس را مورد صحبت قرار می دهیم . فارکس یک بازار جهانی است با حجم معاملات بالا و قطعا در این بازار نرخ ارز بسیار تعیین کننده است. واما عامل اقتصاد کلان که اقتصادی فراگیر است نقش مهمی در بازار فارکس دارد.و قطعا از عوامل موثر بر بازار فارکس است.

چنانچه قبلا گفتیم عامل سلامت اقتصاد هر کشوری نرخ ارز واحد پول آن کشور است. بازار سرمایه از دیگر شاخص های سلامت یک اقتصاد می باشد.

بعضی اقتصادها وابسته به بخشهایی هستند از جمله کالا مانند نفت خام یا فلزات. معامله گرانی که قصد انجام معامله در این زمینه ها را دارند از جمله سرمایه گذاران فارکس به شدت به این داده ها استناد می کنند. لذا در موارد بسیاری داده های اقتصادی تاثیر مستقیم بر بازار میگذارند.

تجارت بین المللی را می توان اینگونه توضیح داد که هرچه ارزش ارز یک کشور بالاتر برود به همان میزان در تجارت بین المللی موفق تر خواهد بود چرا که سایر کشورها مجبور به تهیه ارز آن کشور خواهند بود و این امر به صعود ارز آن کشور کمک کرده و در نتیجه در تجارت بین المللی هم موفق ظاهر خواهد شد.بنابراین تجارت بین المللی از عوامل موثر بر بازار فارکس است.

شرایط سیاسی یک کشور نقش عمده ای بر ارزش ارز یک کشور دارد.معامله گران فارکس بطور مداوم شرایط سیاسی اخبار و رویدادها را به عنوان یکی از عوامل موثر بر بازار فارکس مورد رصد قرار می دهند. تاثیر نرخ ارز بر بازار فارکس نیز شایان توجه است.

عوامل روانی تاثیر گذار در بازار فارکس

از دیگر عوامل موثر بر بازار فارکس را را می توان عوامل روانی تاثیر گذار بر بازار فارکس دانست. با توجه به فضایی که بر بازارهای سرمایه جهان حاکم است تجزیه و تحلیلی که توسط دست اندرکاران تاثیرگذار روانی صورت می گیرد دارای اهمیت بالایی ست. از عوامل روانی تاثیرگذار بر بازار فارکس می توان به دو دسته  اشاره کرد. عوامل درونی و عوامل بیرونی عوامل درونی روانی بر نیت افراد جهت سرمایه گذاری اثر می گذارد که اصطلاحا به آن خلق و خوی رفتاری یا مالیه رفتاری  اطلاق می شود. از جمله ریسک پذیری و اعتماد به نفس از دیگر عوامل روانی تاثیرگذار بر بازار فارکس عوامل خارجی ست. از جمله عوامل خارجی روانی می توان به عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اشاره کرد. اخبار اقتصادی درواقع ستون اصلی استراتژی برای یک معامله گر فارکس می باشد. لذا تاثیر عوامل خارجی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار فارکس بمراتب بیشتر از عوامل درونی است.

عوامل بنیادی تاثیر گزاربر نرخ ارز در بازار فارکس

حتما می دانید که مهمترین قسمت در هر بازاري تحليل آن می باشد در واقع سرمایه گذاران به دنبال بهترین زمان برای خرید و فروش هستند.بازار فارکس جهت بدست آوردن سود از نوسانات ارزی بوجود آمده و شکل گرفته.

یکی از مهمترین عوامل بنیادی تاثیرگذار بر نرخ ارز در بازار فارکس نقش بسزایی ایفا می کند بجز تغییرات نرخ بهره و تورم، نرخ ارز در بخش تجارت خارجی هر کشور بسیار تاثیرگذار است.بهمین دلیل نرخ ارز همواره کانون توجه بوده و تحلیل آن به این دلیل مهم است که باعث حفظ ثبات در لایه شاخص های اقتصادی می شود. حتی در روابط تجاری هر کشور با دنیا نقش حیاتی دارد.

هرچه ارزش پول ملی یک کشور در مقایسه با ارزهای خارجی بالاتر رود واردات برای آن کشور ارزانتر خواهد بود و به موازات آن محصولات و خدمات آن کشور برای سایر کشورهای خارجی گران خواهد بود.عکس این مسئله نیز صادق است.بنابراین بدهی های عمومی یکی از اساسی ترین عوامل بنیادی تاثیرگذار بر نرخ ارز در بازار فارکس است.

اصولا کشورها برای تامین مالی به حجم بالایی از پول نیاز دارند.اگرچه بالا رفتن هزینه های دولت شرایط اقتصادی داخلی را بهبود می بخشد اما این افزایش بدهی یا کسری بودجه برای سرمایه گذاران خارجی چندان خوشایند نیست. هرچه میزان بدهی یک کشور بالاتر رود.به همان میزان هم تورم بالا می رود در نتیجه بدهی دولت با پول ارزان تری تسویه خواهد شد.

در نتیجه سرمایه گذاری خارجی نیز در پایین ترین حالت خواهد بود و یا حتی به صفر نزدیک می شود .  و این مسئله رتبه اعتباری کشور را پایین خواهد آورد که این عامل بر نرخ ارز تاثیر خواهد گذاشت. شاخص واردات به صادرات نیز می تواند تاثیر قوی بر نرخ ارز بگذارد.

ثبات سیاسی و نحوه عملکرد اقتصادی عامل مهم دیگری است.کشوری که ثبات سیاسی و اقتصادی قوی دارد سرمایه خارجی بیشتری را جذب خواهد کرد. بحران سیاسی براحتی اعتماد به پول ملی یک کشور را پایین می آورد.و چنانچه سرمایه های خارجی از کشور خارج شود باعث کاهش ارزش پول ملی آن کشور خواهد شد. موارد مطرح شده همه منجر به تاثیر نرخ ارز بر بازار فارکس می شوند. عوامل موثر EURUSD مبحث دیگری است که در زیر به آن می پردازیم.

چنانچه می دانید یورو دلار زوج ارز پرطرفدار بازار فارکس است.اگر بخواهیم به عوامل موثر بر یورو و دلار را بررسی کنیم. عوامل زیادی می یابیم اما شاخص ترین آنها عوامل سیاسی، اقتصادی، معاملات کالا، موجودی و فروش اقتصادی و تاثیر متقابل نرخ ارز از عوامل موثر بر یورو و دلار است.

چه عواملی بر قیمت ارزهای خارجی تاثیرگذار است؟

در علم اقتصاد مباحث مهمی همچون پول،ارز و بانکداری حائز اهمیت می باشند. در تعریف نرخ ارز می توان گفت قیمت یک دارایی بر حسب دارایی دیگر. بررسی اینکه چه عواملی بر قیمت ارزهای خارجی تاثیرگذار است؟ می توان این عوامل را به دو دوره بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم کرد.از عوامل بلند مدت

  • قیمت و عوامل موثر
  • تعرفه و حقوق  گمرکی
  • بهره وری
  • ترجیح کالای داخلی به خارجی(تولید)

نرخ ارز در کوتاه مدت بر مبنای بازار دارایی بررسی می شود. و بالطبع عوامل تعیین کننده نرخ ارز در بلند مدت می تواند بر پایه نرخ ارز در کوتاه مدت مشخص شود. تغییرات نرخ ارز میتواند بر قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی تاثیر گذار باشد..بنابراین نرخ ارزهای خارجی بخصوص دلار اهمیت  خاصی در اقتصاد و بازار دارد و همچنین از عوامل موثر بر بازار فارکس

طلا یکی از اصلی ترین فرم های ارز می باشد که ثبات خوبی در بازار و اقتصاد جهانی دارا می باشد.قیمت و عوامل موثر بر طلا به این فلز گرانبها جایگاه خاصی در اقتصاد بخشیده است. و همواره به عنوان نماد جهانی ثروت و موفقیت بکار برده می شود.از نظر قیمت و عوامل موثر هم، طلا همواره به عنوان پناهگاهی امن برای معامله گرها به حساب می آید.از عوامل موثر بر طلا می توان به عرضه و عوامل اقتصاد کلان اشاره کرد.از دیگر عوامل موثر بر طلا می توان به تورم اشاره کرد .که نسبت مستقیم با طلا دارد.دلار آمریکا نیز از دیگر عوامل موثر بر طلا است که ارتباط معکوس با طلا  دارد.

سخن پایانی

عوامل موثر بر بازار فارکس را بر شمردیم و حالی میدانیم که بازار فارکس همواره تحت تاثیر عوامل اقتصادی است که همواره به عنوان شاخص های اقتصادی یک کشور شناخته می شوند.چشم انداز اقتصادی هر کشور مهمترین شاخص تعیین کننده ارز آن کشور است. با توجه به مطالب عنوان شده مطالعه و بررسی عوامل موثر بر بازار فارکس توجه خاص می طلبد. امید است مطالب جمع آوری شده در خصوص عوامل موثر بر بازار فارکس که توسط بروکر نیکس نوشته شده مورد توجه شما عزیزان خواننده قرار گرفته باشد. لطفا جهت هرگونه مشاوره و آموزش با ما تماس بگیرید.در پایان به این مقاله امتیاز بدهید و ما را با نظرات ارزشمند خود دلگرم کنید.

نمایش نظرات (2)
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications