NYXbroker
نیکس فارکس

هج در فارکس

هج در فارکس یا هجینگ و انواع آن

هج در فارکس به چه معناست؟ معنی هج در فارکس به معنای پرچین در فارسی است. همانطور که پرچین نقش حفاظت را برعهده دارد هج در فارکس نیز به مفهوم محافظت و مصون سازی است .

برای آگاهی پیدا کردن از مفهوم هج در فارکس تا پایان این مقاله که کاری است از تیم مقاله نویسی بروکر نیکس با ما همراه باشید. در ضمن مشاورین مجرب و زبده بروکر نیکس آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند و شما همچنین می توانید از آموزشهای رایگان بروکر نیکس نیز بهره مند شوید.

یکی از نگرانی هایی که همواره در بازار های مالی فارکس برای معامله گران وجود دارد دریافت سود بیشتر و رساندن ضرر به حداقل ممکن است. برای این منظور روشهای متفاوتی و بعضا کاربردی برای کاهش دادن میزان ریسک وجود دارد. یکی از روشهایی که وجود دارد هج در فارکس است. اما قطعا نباید بدون آگاهی و نابجا از آن استفاده کرد.

مفهوم هج در فارکس در واقع محافظت از موقعیت موجود یا پیش بینی از هرگونه حرکت ناخواسته در نرخ ارز انجام می شود. طیف گسترده ای از تریدرها و سرمایه گذاران از هج فارکس استفاده می کنند. چنانچه از هج در فارکس به درستی استفاده شود فردی که پوزیشن در ضرر دارد یا قصد انجام معامله ای را دارد می تواند از خطر سیر نزولی سرمایه خود محافظت کند. همینطور سرمایه گذاری که پوزیشنی کوتاه مدت دارد می تواند با کمک گرفتن از هج فارکس از خطر صعودی ضرر معاملات خود محافظت کند.

در واقع هج فارکس یک استراتژی است که از موقعیت یک جفت ارز در برابر حرکتهای نامطلوب محافظت می کند. هج فارکس یک محافظت کوتاه مدت در طی زمانی است که معامله گر یا سرمایه گذار نگران اخبار و وقایعی است که باعث ایجاد تنش و نوسان در بازار ارز می گردد. پس از این مقدمه در خصوص معنی هج در فارکس برای اشراف بیشتر بر روی موضوع هج در فارکس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

فهرست مطالب

هج در فارکس چیست ؟

آموزش استراتژی هج در فارکس

آیا هج در فارکس مجاز است ؟

چگونه می توانید از طریق هجینگ در فارکس درآمد کسب کنید؟

فواید هجینگ

ضرر هجینگ

آیا هجینگ باعث از دست رفتن سرمایه می شود؟

چگونه از هج پوزیشن های فارکس جلوگیری شود؟

روش هج جهت کنترل ریسک

هج در فارکس چیست ؟

هج در فارکس به انجام تراکنشی اطلاق میگردد که جهت محافظت از سرمایه خود در برابر یک باخت بزرگ صورت می گیرد (ممکن است باعث از دست رفتن کل سرمایه سرمایه گذار شود). هج  در فارکس به منزله بیمه کردن معاملات و سرمایه تان در است. درک مفهوم هج در فارکس مهم است چرا که هج برای بدست آوردن سرمایه نمی باشد بلکه برای مقابله با ضرر است نه کسب سود. بعلاوه بیشتر هج ها برای تنها محافظت بخشی از سرمایه که در معرض ریسک و خطر قرار گرفته اعمال می شود و نه همه آن چرا که هزینه های هجینگ بیشتر از مزایا و منافع آن است با این حال برای تریدرها  و معامله گران حرفه ای هج می تواند بخشی از برنامه ها و استراتژی ترید آنها باشد. 

آموزش استراتژی هج در فارکس

بالاتر اشاره کردیم که که هج در فارکس یک استراتژی است که جهت حفاظت از موقعیت یک فرد در یک یا چند پوزیشن در برابر یک حرکت سریع و پیش بینی نشده ناشی از انواع اخبار درگیر در بازار فارکس بکار برده می شود. اما در خصوص آموزش استراتژی هج در فارکس دو نوع استراتژی در فارکس وجود دارد.

  • استراتژی شماره یک : یک معامله گر فارکس میتواند با ورود به یک پوزیشن در جهت معکوس پوزیشن اصلی  کل حساب را در برابر حرکت های نامطلوب و سریع بازار حفظ موقعیت کوتاه و بلند مدت کند. این نسخه از استراتژی هجینگ یا مصون سازی به عنوان هج کامل ذکر می شود زیرا تمام ریسک معامله (از جمله سود بالقوه) را در زمانی که هج فعال است از بین می برد.

  • استراتژی شماره دو:  شامل استفاده کردن از گزینه هایی مانند پوزیشن هایی است در جهت خلاف پوزیشن اصلی و با حجمی بیشتر به جهت جبران ضرر پوزیشن اول و حفظ کامل موجودی حساب معاملاتی است. در این استراتژی معامله گر یا سرمایه گذار فارکس می تواند با استفاده از گزینه های فارکس هج ایجاد کند تا از موقعیتی که وجود دارد در برابر حرکت های سریع و نامطلوب در جفت ارزها محافظت نماید . به این نوع استراتژی هج ناقص گفته می شود. چرا که  موقعیت ایجاد شده قسمتی از ریسک معامله (یا قسمتی از سود بالقوه) را از بین می برد.

آیا هج در فارکس مجاز است ؟

آیا هج در فارکس غیرقانونی است؟ البته همه اشکال هجینگ یا مصون سازی غیر قانونی نیست. اما عمل خرید و فروش جفت ارزی کاملا مشابه با قیمت برعکس و مشابه در بعضی از بروکرها غیر قانونی است. (در واقع امکان ورود به پوزیشنهای خلاف جهت هم در بعضی از بروکرها مجاز نمی باشد) .

در برخی کشورها در این مورد محدودیت هایی برای معامله گران فارکس وجود دارد که از مهمترین آنها توانایی هج کامل یا ناقص پوزیشن در همان جفت ارز است. برای اطمینان از پایبندی کارگزاران به این محدودیتها بایستی مشخصات اکانت تایپ مورد نظرتان را کاملا مطالعه نمایید.

همچنین قانون دیگری وجود دارد که بر اساس آن موقعیت های متعدد یک جفت ارز بسته خواهد شد. به هر حال بسته به بروکری که در آن معامله می کنید  قوانین در خصوص هج متفاوت هستند.

لازم بذکر است در بروکر نیکس برای معامله فول هج و هج ناقص در انواع اکانت تایپهای بروکر محدودیتی وجود ندارد و می توانید با در نظر گرفتن استراتژی معاملاتی خود و استفاده از مشاوران بروکر نیکس اکانت تایپ مناسب خود را انتخاب نمایید.

چگونه می توانید از طریق هجینگ در فارکس درآمد کسب کنید؟

فرآیند هج در فارکس به عملیاتی اطلاق می شود که بطور همزمان خرید و فروش ارز مشابه انجام می شود. عملیات هجینگ یک نوع معامله است که سود خالص آن صفر است اما چنانچه همه چیز را درست و بجا تنظیم نمایید بدون اینکه در خطر بیفتید قادر خواهید بود که به درآمد برسید. اما اگر تازه کار و بی تجربه هستید و در صورت عدم احتیاط در زمان ورود و خروج از پوزیشن ها  میتوانید حسابتان را در خطر ببرید و  منجر به خالی شدن حساب معاملاتی خود شوید.

دلایل استفاده از هجینگ

فواید هجینگ

عملیات هج در فارکس دارای فوایدی است که در اینجا به آنها می پردازیم. یک گارانتی موفقیت آمیز به معامله گر می دهد که در برابر قیمت کالا ها، تغییرات نرخ ارز، تورم و تغییرات نرخ بهره و سایر موارد محافظت می گردد.

همچنین تریدر در بلند مدت نیازی به رصد و تنظیم معاملات و سبد سهام خود با در نظر گرفتن نوسانات روزانه بازار ندارد. هجینگ وسیله ای برای سرمایه گذاران و معامله گرانی است  جهت کاهش و به حداقل رساندن ریسک و نوسانات بازار.

چنانچه می دانید ریسک و نوسانات بازار بخشی جدایی ناپذیر از بازار است و انگیزه اصلی سرمایه گذاران برای بدست آوردن سود می باشد.

ضرر هجینگ

پس از صحبت در مورد فواید هجینگ در این بخش در خصوص ضرر هجینگ نیز صحبت خواهیم کرد. یکی از مهمترین نقطه ضعفهای هجینگ این است که در کاهش ریسک سود بالقوه سرمایه گذار را نیز کاهش می دهد. هج ها رایگان نیستند و بایستی هزینه های پوزیشن پرداخت گردد.

دقیقا همانند یک بیمه نامه یک هج هم هزینه دارد. مزایا و معایب هج درفارکس بستگی زیادی به موقعیتی دارد که هج مورد استفاده قرار می گیرد. در مواقعی برای آنکه یک سرمایه گذار فارغ از آنچه که در بازار رخ می دهد از منظر مالی سرمایه گذار باقی بماند وجود هج ضروری می باشد. در سایر موارد تنها نشان دهنده یک سرمایه گذار بسیار محتاط می باشد.

آیا هجینگ باعث از دست رفتن سرمایه می شود؟

آیا هجینگ باعث از دست رفتن سرمایه می شود؟ افراد زیادی وجود دارند که ترجیح می دهند که زیان اول را که همان هزینه هجینگ است پرداخت کنند ولی هرگز همه دارایی خود را از دست ندهند مانند هزینه بیمه ای که پرداخت می کنید ولی ممکن است هرگز از آن استفاده نکنید. نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که روشهای هجینگ دارای کاستی ها و نواقصی است که برای موفقیت بودن آن در آینده هیچ گونه تضمینی وجود ندارد و همینطور در خصوص کاهش ضرر نیز تضمینی وجود ندارد.

در معدود مواردی ممکن است هجینگ به کسب درآمد نیز منجر شود اما کاربرد اصلی یک هجینگ موفق کاهش میزان ضرر و پیشگیری از آن است.

چگونه از هج پوزیشن های فارکس جلوگیری شود؟

فارکس یک بازار غیر قابل پیش بینی است. در این بخش می خواهیم بدانیم که چگونه از هج پوزیشن های فارکس جلوگیری کنیم؟  برای جلوگیری از هج پوزیشن های فارکس باید ابتدا بدانیم که چطور حجم را رعایت و مدیریت کنیم چرا که با مدیریت صحیح ریسک  و انجام معاملات با حجم مناسب میزان ریسک را پایین خواهیم آورد در آن صورت برای حفظ پوزیشن خود از خطر نیازی به اعمال هج نخواهیم داشت. و راههای دیگری را بجای هج کردن استفاده کنید به طور مثال انجام ترید های کوتاه مدت  که نیازی به پرداخت سوآپ نیز نباشد.

روش هج جهت کنترل ریسک

هجینگ یک عملیات و تکنیکی است برای مدیریت ریسک که هدف آن جبران ضرر سرمایه گذاریها با گرفتن موقعیت معکوس در یک سرمایه و دارایی مرتبط مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی کاهش ریسک که توسط هجینگ اعمال می گردد معمولا سود بالقوه را نیز کاهش می دهد.

سخن پایانی

هج در فارکس به مفهوم یک فرآیند محافظت از یک موقعیت در یک جفت ارز یکسان می باشد جهت جلوگیری از یک باخت بزرگ .

معنی هج در فارکس مصون سازی است. مردم از مصون سازی بسیار در زندگی استفاده می کنند بدون اینکه به مفهوم آن آگاه باشند. انواع مختلف بیمه نامه ها مثال روشنی از استفاده از هجینگ است. هجینگ فارکس یک نوع محافظت کوتاه مدت است. برای اعمال هج نیاز به مهارت و تجربه است چرا که استفاده بی جا به قیمت از دست دادن تمام سرمایه می انجامد.

امید است مباحث مطرح شده در مقاله هج در فارکس که کار تیم بروکر نیکس می باشد مورد عنایت و توجه شما خواننده گرامی قرار گرفته باشد . بروکر نیکس با مشاورین زبده خود آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد. همچنین در زمینه مشاوره مالی و آموزش رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما تماس بگیرید.

نمایش نظرات (2)
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications