NYXbroker
نیکس فارکس

معافیت در طرح اعمال مالیات بر عوائد سرمایه

معافیت در طرح اعمال مالیات بر عوائد سرمایه

سناتورهای ترقی‌خواه حزب دموکرات پیشنهاد داده‌اند که در طرح جدیدشان برای اعمال مالیات بر عوائد سرمایه‌ای که در زمان مرگ فرد به درآمد تبدیل نشده است، به اندازه‌ی یک میلیون دلار به ازای هر نفر معافیت در نظر گرفته شود؛ این میزان ده برابر اندازه‌ی معافیت پیشنهادی دولت اوباما در گذشته است که بخش بزرگتری از خانوارهای پردرآمد را مورد حفاظت قرار می‌دهد.

یک پیش‌نویس اولیه که در روز دوشنبه توسط سناتور دموکرات ایالت مریلند کریس ون‌هالن (Chris Van Hollen) و دیگران منتشر شد، نخستین نمونه‌ای است که نشان‌دهنده‌ی جزئیات یکی از ایده‌های مورد حمایت جو بایدن در کمپین انتخاباتیش است. دموکرات‌ها در تلاش برای بالا بردن درآمد دولت از خانوارهای پردرآمد هستند تا بتوانند هزینه‌ی مخارج پیشنهادی آقای بایدن را برای نوسازی زیرساخت‌ها و برنامه‌های اجتماعی تأمین کنند. به احتمال زیاد، مالیات بریدن بر عواید سرمایه بحث و جدل‌های قابل ملاحظه‌ای را در بر خواهد داشت.

مطابق قانون فعلی، اگر قیمت دارایی‌های تحت تملک فردی که از دنیا می‌رود افزایش یافته باشد، هیچ مالیات بر عوائد سرمایه‌ای برای آن دارایی‌ها تعریف نشده است؛ این دارایی‌ها شامل خانه‌ها، شرکت‌ها، و سهام موجود در حساب‌های مشمول مالیات می‌شود. در عوض، وارثان فرد فقط زمانی ملزم به پرداخت مالیات بر عوائد سرمایه هستند که آن دارایی‌ها را به فروش برسانند و این مالیات فقط شامل افزایش قیمت دارایی‌ها از زمان مرگ فرد متوفی می‌شود. این ویژگی قانون مالیاتی آمریکا که اساس فزونی‌یافته (Stepped-up basis) نام دارد، از مدت‌ها پیش وجود داشته است، اما اخیرا مورد حمله‌ی مضاعف دموکرات‌هایی قرار گرفته است که شاهد فرار سودهای افراد ثروتمند از قوانین مالیاتی هستند.

آقای ون‌هالن طی بیانیه‌ای گفت: «خلأ قانونی اساس فزونی‌یافته یکی از بزرگترین شکاف‌های قانون مالیاتی است که هر ساله یک مزیت غیرمنصفانه برای ثروتمندترین وارثان فراهم می‌آورد. طرح پیشنهادی ما این خلأ قانونی را برای همیشه از بین می‌برد.»

در حال حاضر، فردی که در سال 1993 به انداره‌ی یک میلیون دلار سهام خریداری کرده است و ارزش فعلی آن به ده میلیون دلار رسیده است، اگر امروز بمیرد هیچ گونه مالیات بر درآمدی برای آن نه میلیون دلار سود بدهکار نخواهد بود؛ این قانون باعث تشویق افراد به نگهداری سرمایه‌هایی می‌شود که ارزششان زیاد شده است. ممکن است چنین فردی مشمول مالیات بر ارث شود، آن هم اگر ارث به جا مانده از او بیشتر از معافیت 11 میلیون دلاری موجود در قوانین مربوط به مالیات بر ارث باشد.

در طرح پیشنهادی ون‌هالن، یک میلیون دلار نخست آن سود معاف از مالیات در نظر گرفته می‌شود، اما 8 میلیون دلار باقی‌مانده یک مالیات بر عوائد سرمایه در نظر گرفته خواهد شد. آقای بیل پاسرل (Bill Pascrell)، نماینده‌ی دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت نیوجرسی و یکی از اعضای ارشد کمیته‌ی امکانات مالی مجلس نمایندگان، نیز روز دوشنبه طرح قانونی مشابهی را به همراه یک معافیت یک میلیون دلاری معرفی کرد.

این معافیت بسیار بیشتر از اندازه‌ی آن در برنامه‌ی پیشنهادی دولت اوباماست که نخستین بار در سال 2015 منتشر شد و 100,000 دلار معافیت به ازای هر نفر در نظر گرفته بود اما در کنگره‌ی تحت کنترل جمهوری‌خواهان به هیچ جایی نرسید. در مجلس سنای فعلی که به صورت مساوی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است، معلوم نیست که این نسخه‌ی جدید از حمایت همه‌ی دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود یا خیر. دولت بایدن، در برنامه‌های قانون‌گذاری پیش رویش برای حوزه‌های زیرساختی، آموزشی، و حمایت از کودکان، در حال بررسی از بین بردن قوانین فعلی مربوط به اساس فزونی‌یافته است.

آقای ون‌هالن پیش‌نویس اولیه‌ی این قانون‌گذاری را به همراه سناتورهای دموکرات کوری بوکر (Cory Booker) از نیوجرسی، برنی ساندرز (Bernie Sanders) از ورمونت، الیزابت وارن (Elizabeth Warren) از ماساچوست، و شلدون وایت‌هاوس (Sheldon Whitehouse) از رودآیلند منتشر کرد. حمایت ترقی‌خواهان مشهوری همچون آقای ساندرز و خانم وارن از معافیت یک میلیون دلاری موجود در این طرح، نشان‌دهنده‌ی این است که نقطه‌ی توافق نهایی دموکرات‌ها شامل یک معافیت قابل ملاحظه برای بخشی از طبقه‌ی متوسط خواهد بود.

جمهوری‌خواهان به مخالفت با افزایش‌های احتمالی در مالیات برخاسته‌اند و ادعا می‌کنند که افزایش مالیات باعث کند شدن رشد اقتصادی می‌شود. رهبر حزب اقلیت مجلس سنا، سناتور جمهوری‌خواه میچ مک‌کانل (Mitch McConnell) از ایالت کنتاکی، روز دوشنبه گفت که می‌تواند از قانون‌گذاری‌های متمرکز بر زیرساخت‌ها حمایت کند اما از افزایش مالیات خیر.

آقای مک‌کانل گفت: «من موافق افزایش همگانی مالیات‌ها در آمریکا نیستم. به نظر من چنین اقدامی باعث هدایت اقتصاد به جهتی اشتباه خواهد شد.»

دموکرات‌ها افزایش نرخ مالیات را نیز برای عوائد سرمایه‌ی افرادی که درآمدهای بالا دارند در نظر گرفته‌اند تا این نرخ با نرخ تصاعدی مالیات بر درآمد بیشتر هماهنگ شود. در حال حاضر، بالاترین نرخ مالیات بر عوائد سرمایه 23.8% است. اگر این نرخ را خیلی بیشتر کنیم، بازده نهایی نزولی را در پی خواهد داشت زیرا افراد به جای فروش دارایی‌هایشان، آن‌ها را نگه می‌دارند. تغییر قوانین مربوط به مالیات بر عوائد سرمایه در زمان مرگ افراد، انگیزه‌ی نگهداری دارایی‌ها را کاهش می‌دهد و افزایش نرخ مربوط به این مالیات را برای دموکرات‌ها آسان‌تر می‌کند. همچنین، این تغییر قانون باعث می‌شود که بعضی افراد با سختی بیشتری شرکت‌هایشان را به فرزندان خود واگذار کنند.

افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها از 21% به 28%، جمع‌آوری مالیات بیشتر از درآمد‌های خارجی شرکت‌های چندملیتی، و افزایش نرخ مالیات بر درآمد افراد پردرآمد همگی از موارد دیگری هستند که تحت بررسی دموکرات‌ها قرار دارند. در طول کمپین انتخاباتی، آقای بایدن و تیم انتخاباتیش از افزایش بالاترین نرخ مالیات بر درآمد از 37% به 39.6% حمایت کردند.

طرح قانون‌گذاری آقای ون‌هالن معافیت موجود برای عوائد حاصل از فروش محل سکونت افراد را تغییر نمی‌دهد.

کانون سیاست‌گذاری مالیاتی (The Tax Policy Center) تخمین زده است که طرح عوائد سرمایه‌ی آقای بایدن- با در نظر گرفتن معافیت‌های قانونی اعمال‌شده توسط اوباما و نیز نرخ 39.6% برای پردرآمدترین افراد- 373 میلیارد دلار درآمد را در طول ده سال به همراه خواهد آورد. طرح پیشنهادی اوباما با اینکه معافیت‌های فردی بسیار کمتری را در بر داشت، سخت‌گیری‌های کمتری را در مقایسه با نسخه‌ی آقای ون‌هالن، برای خانه‌های دوم و سوم افراد و نیز برخی مزارع و شرکت‌های مشخص در نظر گرفته بود.

معافیت‌های بیشتر طرح قانون‌گذاری آقای ون‌هالن به معنای درآمد کمتر برای دولت خواهد بود، اما افراد بیشتری را مورد حفاظت قرار می‌دهد؛ به ویژه آن‌هایی را که در ایالت‌های پردرآمدتری زندگی می‌کنند که بیشتر به دموکرات‌ها رای می‌دهند.

منبع : wsj.com

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications