NYXbroker
نیکس فارکس

معاملات فارکس و بانک مرکزی

ایا بانک های مرکزی در فارکس فعالیت دارند ؟

معاملات فارکس و بانک مرکزی بهم مرتبط هستند. اما این ارتباط چگونه است؟ بانکهای مرکزی مسئول بررسی سیستم پولی ومالی یک کشور می باشند. مسئولیت بانک های مرکزی شامل بررسی سیاست پولی کشورو رسیدن به اهدافی نظیر ثبات ارزی، کاهش تورم و ایجاد نظم در سیستم استخدامی کشور است. بطور کلی بانکهای مرکزی وظایفی نظیر ایجاد پول رایج، قانون مند ساختن سیستم مالی-اعتباری کشور، بازرسی بانکهای تجاری و مدیریت منابع ارزی را بر عهده دارند. ارتباط معاملات فارکس و بانک مرکزی از طریق بازار ارز ایجاد می شود. از آنجایی که در بازار فارکس ارزهای خارجی در مقابل هم معامله می شوند و بانک مرکزی نیز بطور غیر مستقیم می تواند بر نرخ ارز از طریق سیاست های پولی خود تأثیر گذار باشد، همین مسئله آنها را به نوعی بهم مرتبط می سازد. معاملات فارکس و بانک مرکزی با توجه به اینکه بازار فارکس توسط شبکه جهانی از بانکها در چهار گوشه جهان هدایت می شود نیز قابل بررسی است.

بانکهای مرکزی اصلی در سراسر دنیا عبارتند از :

1- بانک ذخیره ارزی دولت فدرال آمریکا ( دلار)

2- بانک مرکزی اتحادیه اروپا ( یورو)

3- بانک انگلستان ( پوند انگلیس)

4- بانک ژاپن (یوان ژاپن)

5- بانک ملی سوئیس ( فرانک سوئیس)

6- بانک کانادا ( دلار کانادا)

7- بانک ذخیره ارزی استرالیا ( دلار استرالیا)

8- بانک ذخیره ارزی نیوزیلند ( دلار نیوزیلند)

فهرست مطالب

اتحادیه اروپا چیست ؟

بانک مرکزی اروپا چیست ؟

کشورهای اتحادیه اروپا

FCA چیست ؟

قوانین اتحادیه اروپا در خصوص فارکس چیست ؟

کدام بانک بزرگترین نقش در بازار فارکس جهانی را دارد؟

کدام بانک ها در فارکس سرمایه گذاری می کنند؟

آیا بانک های بزرگ فارکس را کنترل می کنند؟

اتحادیه اروپا چیست ؟

اتحادیه اروپا یک اتحادیه اقتصادی و سیاسی متشکل از 27 دولت اروپایی است. اهداف اصلی این اتحادیه به شرح زیر می باشند:

–  گسترش صلح جهانی، ارزشها و رعایت حقوق شهروندی

–  سعی در ایجاد آزادی ، امنیت و عدالت بدون در نظرگرفتن حد و مرز

–  توسعه پایدار بر پایه رشد اقتصادی و ثبات قیمت و اقتصاد مبتنی بر بازار رقابتی همراه با ایجاد شغل و پیشرفت اجتماعی

–  مبارزه با تبعیض نژادی

–  کمک به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی

–  ایجاد همبستگی اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ ارزش هایی نظیر شرافت انسانی، آزادی، دموکراسی، برابری و حقوق بشر بوده و عملکرد آن در چهارچوب عهدنامه و قوانین تعیین شده این اتحادیه است.

بانک مرکزی اروپا چیست ؟

بانک مرکزی اصلی اتحادیه اروپا که به اختصار ECB نوشته می شود،  بانک مرکزی 19 کشور از اتحادیه اروپاست که واحد پول آنها یورو تعریف شده است. هدف اصلی این بانک ثبات قیمت هاست و نرخ بهره را برای کاهش تورم تا حد 2% پایین نگه داشته است. یکی از وظایف اصلی این بانک اجرای سیاست پولی در منطقه از طریق عرضه یورو و حفظ ثبات قیمت ها در بازار ارز است.

این اتحادیه در سال 1998 از طریق پیمان آمستردام ایجاد شد و دفتر مرکزی آن در شهر فرانکفورت آلمان می باشد. اتحادیه اروپا تحت نظارت شورای اتحادیه اروپاست. این شورا از یک رئیس شورا و 6 عضو هیئت مدیره تشکیل شده است.

این اعضا توسط اتحادیه اروپا تعیین می شوند. اتحادیه اروپا تنها نهادی است که مجوز صدور پول یورو را صادر می کند و با کنترل مستقیم بر روی میزان ارز در دسترس بانکهای قانونی می تواند بر عرضه یورو تاثیر بگذارد. پس معاملات فارکس و بانک مرکزی نیز با توجه به کنترل بانک بر میزان ارز در دسترس بانکها قابل توجیه است.

کشورهای اتحادیه اروپا

کشورهای اتحادیه اروپا عبارتند از : اتریش، بلژیک، بلغارستان، جمهوری قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لاتیویا، لیتوانی، کورواسی، لتونی، لوکزامبورگ، مالتا، هلند، پرتغال، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد.

FCA چیست ؟

مقام اجرایی امور مالی یا FCA (Financial conduct Authority)، ناظر اجرای قانون های مالی برای تقریباً 60 هزار شرکت ارائه دهنده خدمات مالی و بازارهای مالی در انگلستان می باشد. هدف اصلی این قوه مجریه کنترل عملکرد بازارهای مالی به نفع افراد و شرکتها و در کل اقتصاد کشور است. چرا که معتقدند بازارهای مالی می بایست موثر، درستکار و منصف بوده تا مردم هم بتوانند معاملات خود را بدون ضرر و منصفانه انجام دهند.

همچنین این قوه اجرایی یعنی FCA  بنظر می رسد یکی از شناخته شده ترین سازمانهای قانون گذاری در دنیاست که برای بروکرهای فارکس و سایر موسسات مالی مجوز کار قانونی صادر می کند و در نتیجه با اجرای چنین قوانینی، FCA اجازه کلاهبرداری به سایتهای غیرقانونی فارکس و سایر بازارهای مالی را نخواهد داد.

قوانین اتحادیه اروپا در خصوص فارکس چیست ؟

حال معاملات فارکس و بانک مرکزی را از طریق اتحادیه اروپا بررسی کنیم. بازار ارز جهانی فارکس به عنوان یک بازار غیرمتمرکز جهانی دارای مکان خاصی نمی باشد اما این به معنای عدم قانونمندی نیست.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سرمایه گذاری در فارکس کاملاً امن و تحت قوانین آن کشور است. قوانین بازار ارز فارکس در اروپا به این شکل است که هر کشور قوانین محلی خود را اجرا می کند اما در کل یک واحد قانونگذار ارشد متشکل از کمیسیون اتحادیه اروپا و قوانینی که توسط اتحادیه اروپا برای قانونمند ساختن بازارهای مالی تعیین شده اند (MiFID)، که بر اجرای قوانین در قاره اروپا نظارت دارند. بعضی کشورها قوانین مالی مخصوص خود را منطبق با استاندارد های اتحادیه اروپا تهیه کرده اند و به این ترتیب می بایست قوانین مشابهی داشته باشند.

علاوه بر اینها شرکتهای سرمایه گذاری در فارکس در منطقه اتحادیه اروپا قادر به معرفی بروکرها و خدمات مالی رسمی می باشند. قوانین MiFID مخصوصاً برای بازار ارز فارکس و سرمایه گذاری در فارکس اعمال می شود تا علاوه بر کنترل معاملات فارکس و بانک مرکزی، هم موجب افزایش رقابت شده و هم به حفظ حقوق معامله گران کمک کند.

کدام بانک بزرگترین نقش در بازار فارکس جهانی را دارد؟

بانکهای مرکزی که نماینده دولت خود هستند نقش اصلی در بازار ارز فارکس را ایفا کرده یعنی بزرگترین بازیگر فارکس هستند. عملیات مالی بازار آزاد و سیاست های نرخ بهره بانکهای مرکزی تا حد زیادی بر نرخ ارز تاثیر گذار است. بانک مرکزی هر کشور مسئول تعیین قیمت ارز رایج کشور خود در بازار فارکس می باشد. در حقیقت بزرگترین بانکهای مرکزی در دنیا به عنوان بزرگترین بازیکنان فارکس تعیین کننده نرخ ارز در بازار فارکس هستند. پس معاملات فارکس و بانک مرکزی می تواند در تقابل با هم باشند.

کدام بانک ها در فارکس سرمایه گذاری می کنند؟

سازندگان بازار ارز جهانی که عرضه و تقاضا را ایجاد می کنند در درجه اول بانک های بزرگ جهانی هستند. آنها پیوسته از طرف خودشان یا از طرف مشتریان خود در حال معامله در این بازار می باشند. تمام این مراحل توسط بخش زیرین بازار فارکس بنام بازار بین بانکی یعنی interbank market انجام می شود. البته رقابت میان موسسات بین بانکی وجود دارد که می تواند منجر به ایجاد قیمت گذاری منصفانه تر شود.

در ارتباط با معاملات فارکس و بانک مرکزی می توان به این نکته نیز اشاره کرد که بیشترین حجم معاملات بازار فارکس از طریق 10 بانک برتر دنیا انجام می شود. برخی اسامی بزرگ در میان اسامی موسسات مالی شناخته شده در بازار ارز فارکس شامل بانکهای زیر است و این بانکهای سرمایه گذاری در واقع برترینها در بازار فارکس هستند.

سهم بازار نام بانک رتبه
9.81% United States JP Morgan 1
8.41% Germany Deutsche Bank 2
7.87% United States Citi 3
7.22% United Kingdom XTX Markets 4
6.63% Switzerland UBS 5
5.50% United States State Street Corporation 6
5.28% United States HCTech 7
4.93% United Kingdom HSBC 8
4.63% United States Bank of America Merrill Lynch 9

آیا بانک های بزرگ فارکس را کنترل می کنند؟

معاملات فارکس و بانک مرکزی در ارتباط با هم ، می تواند موجب تسهیل معاملات ارزی برای مشتریان شده و این در حالی است که بانکها نیز از طریق بخش تجاری خود وارد این بازار می شوند و به معامله می پردازند. زمانی که بانکها به عنوان بروکر مشتریان خود عمل می کنند، افزایش عرضه و تقاضا به نوعی میزان سود بانک را نشان می دهد. به این ترتیب معاملات ارزی می تواند منجر به کسب سود از نوسانات ارزی گردد.

معاملات فارکس و بانک مرکزی از این نقطه نیز به اشتراک  می رسند که معامله گران فارکس همواره پیگیر نقطه نظرات و اطلاعیه های صادر شده توسط رئیس بانک مرکزی برای بررسی شرایط معامله در بازار فارکس هستند. در حقیقت توصیه ها یا گفته های مقامات بانک مرکزی پتانسیل ایجاد حرکت در بازار جهانی فارکس را دارند و می توان گفت که با توجه به سطح اقتصادی و ارز رایج هر کشور، معاملات فارکس و بانک مرکزی تحت تاثیر یکدیگر می باشند.

سخن پایانی

معاملات فارکس و بانک مرکزی در ارتباط با هم ، می تواند موجب تسهیل معاملات ارزی برای مشتریان شده و این در حالی است که بانکها نیز از طریق بخش تجاری خود وارد این بازار می شوند و به معامله می پردازند. زمانی که بانکها به عنوان بروکر مشتریان خود عمل می کنند، افزایش عرضه و تقاضا به نوعی میزان سود بانک را نشان می دهد. به این ترتیب معاملات ارزی می تواند منجر به کسب سود از نوسانات ارزی گردد.

معاملات فارکس و بانک مرکزی از این نقطه نیز به اشتراک می رسند که معامله گران فارکس همواره پیگیر نقطه نظرات و اطلاعیه های صادر شده توسط رئیس بانک مرکزی برای بررسی شرایط معامله در بازار فارکس هستند. در حقیقت توصیه ها یا گفته های مقامات بانک مرکزی پتانسیل ایجاد حرکت در بازار جهانی فارکس را دارند و می توان گفت که با توجه به سطح اقتصادی و ارز رایج هر کشور، معاملات فارکس و بانک مرکزی تحت تاثیر یکدیگر می باشند.

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications