NYXbroker
نیکس فارکس

شتاب در بازنشستگی بواسطه پاندمی و تهدید رشد اقتصادی

شتاب در بازنشستگی بواسطه پاندمی و تهدید رشد اقتصادی

درصد افراد مسن حاضر در نیروی کار، در پایین‌ترین میزان خود از آغاز پاندمی کروناویروس قرار گرفته است و در نتیجه‌ی آن پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از این آمریکایی‌ها برای همیشه نیروی کار را ترک کرده‌اند که احتمالا باعث مختل شدن رشد اقتصادی در آینده خواهد شد.

نرخ مشارکت نیروی کار- درصدی از جمعیت که شاغل هستند یا به دنبال کارند- برای آمریکایی‌های بالای 55 سال از 40.3% در فوریه‌ی 2020 به 38.3% در فوریه‌ی امسال کاهش پیدا کرده است که نشان‌دهنده‌ی از دست رفتن 1.45 میلیون نفر از نیروی کار می‌باشد.

در ابتدا، میزان کاهش نرخ مشارکت در سنین اصلی نیروی کار، افراد بین 25 تا 54 سال، بسیار بیشتر بود و از 82.9% در فوریه‌ی سال قبل به 79.8% در آوریل کاهش یافت اما از آن زمان تا ماه فوریه‌ی امسال به 81.1% افزایش یافته است. در مقابل، نرخ مشارکت افراد مسن‌تر شاهد هیچ گونه افزایشی نبوده است.

لیدیا بوسور (Lydia Boussour)، اقتصاددان آمریکایی پیشتاز در گروه اقتصاد آکسفورد (Oxford Economics)، گفت که به احتمال زیاد وضعیت خاص سلامتی افراد مسن در دوران پاندمی از بازگشت مجدد آنان به نیروی کار جلوگیری می‌کند. مسئولان بخش درمان هشدار داده‌اند که با افزایش سن، ریسک بیماری شدید حاصل از کووید-19 بیشتر می‌شود. به گفته‌ی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC)، از میان کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، درصد مرگ افراد 50 تا 64 ساله حدود نه برابر افراد 30 تا 39 ساله است.

به نظر می‌رسد که بسیاری از این افراد بازنشسته شده‌اند و بنابراین شاید حتی بعد از پایان این بحران پاندمی هم به نیروی کار بازنگردند. بنا بر داده‌های دولتی جمع‌آوری‌شده توسط حوزه‌ی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) واقع در فیلادلفیا، درصدی از جمعیت کشور که قادر به کار هستند اما به دلیل بازنشستگی در نیروی کار قرار ندارند، از 18.5% در سه‌ماهه‌ی آخر سال 2019 (درست قبل از پاندمی) به 19.3% در سه‌ماهه‌ی آخر سال 2020 افزایش پیدا کرد.

مطابق بررسی خانم بوسور، این مقدار معادل حدود 2.4 میلیون نفر می‌شود که به دلیل بازنشستگی، کار را ترک کرده‌اند؛ بیش از دو برابر میزان آن در سال 2019.

خانم بوسور در ادامه گفت: «اگر تجربیات تاریخی را در نظر بگیریم، احتمال بازگشت افرادی که تصمیم به بازنشستگی گرفته‌اند، به نیروی کار بسیار کم است. بنابراین ما تصور می‌کنیم که به احتمال زیاد، بخشی از کاهش نرخ مشارکت افراد مسن‌تر، دائمی خواهد بود.»

خروج کارکنان مسن‌تر به ادامه‌ی روند کاهشی نرخ مشارکت دامن زد؛ این در حالی است که تا قبل از شروع این روند کاهشی، در اثر گسترش‌های اقتصادی پس از رکود سال‌های 2007-2009 میلادی، مدت‌ها شاهد افزایش نرخ مشارکت بوده‌ایم.

این کاهش اخیر به طور خاص نگران‌کننده است، چرا که در زمانی اتفاق می‌افتد که جمعیت سالخورده‌ی آمریکا به قدر کافی باعث کاهش رشد در نیروی کار شده است. تولید اقتصادی به تعداد کارکنان و بهره‌وری هر کارمند بستگی دارد. بنابراین، اگر کاهش مشارکت جبران نشود، می‌تواند باعث اخلال در روند رشد اقتصادی شود.

تریسا گیلاردوچی (Teresa Ghilarducci)، استاد اقتصاد در دانشگاه نیوسکول (New School) که مسائل مربوط به بازنشستگی را تدریس می‌کند، اذعان داشت که کاهش مشارکت می‌تواند حتی به کاهش کیفیت تولید در آمریکا منجر شود.

بهره‌وری- تولید در ساعت- نشان می‌دهد که کارکنان در انجام کارشان تا چه اندازه کارآمد هستند.

خانم گیلاردوچی می‌گوید که کارکنان مسن‌تر معمولا تجربه و مهارتی را به همراه می‌آورند که طی چندین سال کار کردن آن را کسب کرده‌اند. وی افزود: «با بیرون کردن افراد مسن‌تر از نیروی کار قبل از آنکه آماده‌ی بازنشستگی باشند، مقدار زیادی از منابع مملکت از دست می‌رود.»

او در ادامه گفت که ممکن است برخی از این افراد پس‌انداز کمی داشته باشند و بازنشستگی آن‌ها را مجبور کند که به برنامه‌های حمایتی اجتماعی روی آورند؛ مثل مدیکید (Medicaid) و برنامه‌های کمک به افراد سالخورده. کاهش اشتغال در دروان پاندمی، بیشتر در صنایع کم‌درآمد متمرکز بوده است. بر اساس داده‌های مربوط به سال 2019 فدرال رزرو، کمتر از 40% خانواده‌های واقع در نیمه‌ی پایین توزیع درآمد در آمریکا، دارای یک پانسیون یا برنامه‌ی بازنشستگی هستند.

خانم گیلاردوچی گفت: «اگر مردم را به سمت یک بازنشستگی راحت هدایت نکنید، موجب خواهید شد که آن‌ها به آسیب‌پذیرترین افراد اجتماع تبدیل شوند.»

برای کارکنان مسن‌تری که شاغل نیستند اما تصمیم‌ گرفته‌اند که بازنشست نشوند، پیدا کردن کار بسیار سخت‌تر از رقبای جوان‌ترشان خواهد بود. بر اساس تحلیل داده‌های وزارت کار آمریکا توسط گروه سازمان بازنشستگان آمریکا (AARP)، متوسط زمان بیکاری برای کارکنان 55 تا 64 ساله در فوریه‌ی 2021، 32.5 هفته است که رشد قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با 25.9 هفته در فوریه‌ی سال قبل محسوب می‌شود. این میزان بسیار بیشتر از متوسط زمان بیکاری برای همه‌ی افراد بیکار است که در ماه فوریه 27.2 هفته بود.

همچنین، در میان افراد بیکار 40 تا 65 ساله‌ای که در نظرسنجی اخیر گروه سازمان بازنشستگان آمریکا (AARP) شرکت کرده بودند، بیش از نیمی از این افراد نگران بودند که سنشان باعث محدود شدن فرصت‌های کاریابی‌شان خواهد شد.

خبر خوب این است که با بازگشایی‌های پس از واکسیناسیون و محرک‌های مالی‌ای که انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی را به بالاترین میزان آن پس از دهه‌ی 80 برساند، چشم‌اندازهای شغلی افرادی مسن‌تری که هنوز بازنشست نشده‌اند، می‌تواند درخشان‌تر شود.

سوزان واینستاک (Susan Weinstock)، معاون برنامه‌ریزی استحکام مالی در AARP، گفت که به تازگی کارفرمایان بیشتری از تمایلشان برای استخدام کارکنان مسن‌تر سخن می‌گویند، در حالی که در اوایل دوران پاندمی شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

خانم واینستاک گفت: «به نظر می‌رسد که رکود فعلی متفاوت از رکود بزرگ (The Great Recession) است. این بار، به خاطر چیزهای دیگر نبود که اقتصاد سقوط کرد. به خاطر پاندمی بود.»

منبع : wsj.com

پیام بگذارید
بروکر نیکس | بروکر فارکس - NYXForex We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications